Criminelen gebruiken de naam van de Pensioendienst om uw persoons- en bankgegevens per telefoon, SMS of e-mail te krijgen. Geef deze gegevens niet door! De criminelen gebruiken deze om u geld af te persen.
De Pensioendienst neemt nooit contact via telefoon, SMS of e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen.
Enkel als u ons belt vragen we de nodige informatie om uw dossier aan te vullen.
Hoe kan ik nagaan of het bericht dat ik krijg van de Pensioendienst is?
De Pensioendienst:
- neemt altijd contact via een beveiligde weg:
- via uw online pensioendossier op mypension.be;
- per brief naar uw adres.
- zal nooit vragen om:
- uw persoonlijke gegevens via SMS, per telefoon of via e-mail door te geven;
- in te loggen bij uw online bank via uw DIGIPASS.
- persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals PIN of Puk codes van uw bankkaart of eID.
Ik heb een verdacht bericht ontvangen
Als u een verdacht bericht of telefoontje hebt ontvangen:
- Probeer het telefoonnummer te noteren.
- Moet u klacht indienen bij de politie. De Pensioendienst kan dat niet voor u doen.
- Stuur verdachte berichten naar verdacht@safeonweb.be
Tips om verdachte mails te herkennen op safe-on-web.
Of doe de phishingtest!
Bron: Federale Pensioendienst