Renovatie en bouw: hoe de klanten duidelijk en effectief informeren ?

Consumenten moeten goed geïnformeerd zijn over de details van de contracten die bedrijven aan hen bindt bij renovatie- of bouwprojecten.

De FOD Economie publiceerde daarom richtlijnen voor bedrijven.

Naast de verplichtingen, vind je er ook heel wat advies en goede praktijken.

Transparantie garanderen

Om vervelende verrassingen en geschillen te voorkomen, is het belangrijk dat het bouwbedrijf de consument duidelijk informeert over de verschillende aspecten van het contract.

Daarom publiceerde de FOD Economie “guidelines” (richtlijnen) om de rechten van de consument beter te beschermen. De guidelines zijn specifiek van toepassing op renovatiewerken of projecten met een nieuw te bouwen of in oprichting zijnde gesloten ruwbouw, bestemd voor gebruik als woning of appartement, eventueel aangevuld met één of meer basisvoltooiingswerken, zonder dat alle basisvoltooiingswerken zijn afgewerkt - de zogenaamde “CASCO”-projecten.

De guidelines richten zich in de eerste plaats op de informatie die het bedrijf aan de consument moet geven voordat een contract wordt gesloten. Het gaat bijvoorbeeld over informatie over de betrokken goederen en/of diensten, de prijs, de identiteit van het bedrijf of de manier waarop het werk zal worden uitgevoerd.

Wanneer een contract buiten de vestiging van het bedrijf wordt gesloten, bijvoorbeeld bij de consument thuis, moet het bedrijf aanvullende informatie geven zoals het recht om het contract (mogelijk) te herroepen.

Offertes, bestelbonnen, websites: let op verplichte informatie

De wetgeving verplicht bedrijven ook om een offerte op te stellen, als de consument daarom vraagt en het bedrijf bereid is die dienst te verlenen. Betaalt de consument een voorschot, dan moet er een bestelbon worden opgesteld. In de guidelines vind je de verplichte informatie die moet worden opgenomen in beide documenten.

Heeft het bedrijf een website of een bedrijfspagina op sociale media? Dan moet ook daar bepaalde informatie terug te vinden zijn (adres, ondernemingsnummer, enz.). Die is gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk.

En bij een geschil?

Het bedrijf moet de klant snel informeren dat een klacht of vraag werd ontvangen en die zo snel mogelijk onderzoeken. Daarnaast moet het bedrijf ook proberen om een oplossing te vinden die voor beide partijen bevredigend is.

Tot slot moet worden benadrukt dat, naast het belang van het geven van bepaalde informatie aan de consument, het net zo belangrijk is om misleidende informatie te voorkomen. Ook onevenwichtige clausules in een contract die nadelig zijn voor de consument, mogen niet. Dat is een vorm van oneerlijke handelspraktijken en onrechtmatige bedingen. In de richtlijnen kan je daarover meer uitleg vinden tezamen met enkele concrete voorbeelden.

>> Renovatiewerken en CASCO-projecten: guidelines voor ondernemingen

Mots clés

Articles recommandés

Maar wat voor ondernemer ben jij?

Duurzaamheid in het bedrijfsleven: een studiedag om de rapportering te beheersen

Mogen bedrijven een stap terugzetten en telewerk afschaffen?