
III. Wederinstelling van de heffing van het invoerrecht (tarief "derde landen")
V. Voorwaarden en bewijsstukken
Landen die genieten van de algemene regeling (SPGL)
1. Het schema van de Algemene Tariefpreferenties (SAP) is een unilaterale concessie van de Europese Unie ten gunste van de ontwikkelingslanden. Het vloeit niet voort uit een onderhandeling: de voorkeursbehandeling is niet wederzijds. Deze concessie uit zich in de vorm van een vermindering of vrijstelling van invoerrechten bij het in het vrije verkeer brengen van goederen van oorsprong uitontwikkelingslanden.
Het stelsel heeft als doel de ontwikkelingslanden bij te staan om de armoede terug te dringen en goed bestuur en duurzame ontwikkeling op economisch, sociaal en milieugebied te bevorderen om hun economie te diversifiëren, met uitbanning van de armoede als hoofddoel.
2. Dit systeem maakt het voorwerp uit van Verordening (EU) nr. 978/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 houdende toepassing van een schema van algemene tariefpreferenties, geldig tot en met 31 december 2023. Deze einddatum is niet van toepassing op de regeling voor de minst ontwikkelde landen.
3. Het stelsel van algemene tariefpreferenties bestaat uit drie regelingen:
- een algemene regeling
- een bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur (SAP+); en
- een bijzondere regeling voor de minst ontwikkelde landen („Everything But Arms” (EBA)).
4. De lijst van de begunstigde landen van de algemene regeling is terug te vinden in bijlage 1. De algemene regeling wordt toegekend aan alle goederen die opgenomen zijn in bijlage V van Verordening (EU) nr. 978/2012.
Om het preferentieel recht dat van toepassing is, vast te stellen, werden de goederen ingedeeld in twee categorieën met volgende gevoeligheden:
- de producten die als niet-gevoelig zijn aangemerkt: de rechten van het gemeenschappelijk douanetarief worden volledig geschorst met uitzondering van agrarische elementen;
- de gevoelige producten:
Voorbeeld inzake het maximumrecht: Chocolade-ijsjes van Taric-code 2105 0091 00 :

In dit voorbeeld bestaat het geldende "erga omnes" recht uit een ad valorem recht (8%) en een specifiek recht (38,5 EUR/100 kg), begrensd door een maximum (18,1% + 7 EUR/100 kg).
Voor het bepalen van het preferentieel recht (SPGL) wordt, rekening houdend met het feit dater een samengesteld recht is bestaande uit een ad valorem recht en een specifieke recht,enkel het ad valorem recht verminderd met 3,5 procentpunten (8 - 3,5 = 4,5). Het specifiek recht wordt niet verminderd en blijft 38,5 %. Het maximumrecht (18,1% + 7 EUR/100 kg) wordt eveneens niet verminderd.
Wat betreft het minimumrecht dient het berekende recht doorgaans vergeleken te wordenmet het minimumrecht en moet het hoogste van de twee rechten toegepast worden. In het kader van het stelsel van algemene tariefpreferenties dient het berekende recht ambtshalvetoegepast te worden.
Bepaalde producten van oorsprong uit India, Indonesië of Kenia genieten niet van tariefpreferenties in het kader van SAP.
5. Deze regeling wordt toegekend aan landen die kwetsbaar worden geacht als gevolg van onvoldoende diversificatie en integratie in het internationale handelssysteem. Deze landen moeten 27 internationale verdragen bekrachtigd hebben met betrekking tot sociale rechten en milieurechten en ze effectief in uitvoering brengen. De lijst van deze landen is terug te vinden in bijlage 2.
Deze regeling is van toepassing voor alle producten hernomen in bijlage IX van Verordening (EU) nr. 978/2012, van oorsprong uit landen begunstigd door SAP+.
6. De ad valorem rechten van het gemeenschappelijk douanetarief van toepassing op deze productenworden geschorst. De specifieke rechten worden volledig geschorst, behalve voor producten waarvoor de rechten van het gemeenschappelijk douanetarief ad valorem rechten omvatten.
7. Enkel de landen die door de VN als minst ontwikkeld worden aangemerkt mogen van deze regeling gebruik maken. De lijst van deze landen is terug te vinden in bijlage 3.
8. De rechten van het gemeenschappelijk douanetarief worden volledig geschorst voor alle productenvan de hoofdstukken 1 tot en met 97, behalve die in hoofdstuk 93 (wapens), van oorsprong uit een EBA-begunstigd land.
9. Het preferentieel stelsel kan door de Europese Commissie worden geschorst voor producten van oorsprong uit een land dat van de preferenties geniet, als wordt vastgesteld dat aan de voorschriften van de algemene tariefpreferenties niet meer is voldaan, of bij een zware en systematische overtreding van de conventies.
Meer bepaald, kunnen de preferenties, in het kader van de algemene regeling, worden geschorst voorbepaalde producten van oorsprong uit begunstigde landen, indien de Europese Commissie vaststelt dat de gemiddelde waarde van de invoer naar de Unie van dergelijke producten gedurende drie opeenvolgende jaren bepaalde drempelwaarden overschrijdt. De drempelwaarden worden berekend als percentage van de totale waarde van invoer naar de Unie van hetzelfde product uit alle SAP-begunstigde landen.
Bij de bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur kunnen de preferenties tijdelijk ingetrokken worden voor alle of bepaalde producten van oorsprong uit een begunstigd land, indien dat land zijn bindende verbintenissen niet nakomt.
10. De afkortingen die gebruikt worden in Tarbel om de verschillende landen in het kader van SAP te identificeren zijn de volgende:
- SPGL: landen die genieten van de algemene regeling
- SPGE: landen die genieten van de bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur (SAP+)
- SPGA: landen die genieten van de bijzondere regeling voor de minst ontwikkelde landen [„EverythingBut Arms” (EBA)]
11. De landen waarvan de ISO-code voorafgegaan wordt door vermelding “excl” zijn ofwel uitgesloten van het stelsel van algemene tariefpreferenties, ofwel specifiek hernomen op een andere plek met inachtneming van bepaalde voorwaarden.
Voorbeeld:

In dit voorbeeld is India uitgesloten van de SPGL-tariefpreferentie. Aangezien er geen andere specifieke maatregelen zijn voor India in het scherm tarifaire maatregelen, is het “erga omnes” recht van 5 % van toepassing.
12. De aangever die toepassing vraagt van de preferentiële tariefregeling moet in vak 36 van de invoeraangifte een codecombinatie van de 2XX reeks invullen.
13. Om te kunnen genieten van de voorkeursmaatregelen, dienen de goederen te voldoen aan de oorsprongsregels vastgelegd in artikelen:
- 37 en 41 t.e.m. 58 van de gedelegeerde verordening (EU) 2015/2446 van de Commissie van 28 juli 2015 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad met nadere regels betreffende een aantal bepalingen van het douanewetboek van de Unie (DA); en
- 60 en 70 t.e.m. 112 van uitvoeringsverordening (EU) 2015/2447 van de Commissie van 24 november 2015 houdende nadere uitvoeringsvoorschriften voor enkele bepalingen van Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie (IA).
Deze oorsprongsregels worden uitgebreider uiteengezet in circulaire 2019/C/31 betreffende het stelselvan algemene tariefpreferenties (SAP).
14. Overeenkomstig artikel 79 IA, is het systeem van zelfcertificering van de oorsprong van goederen door geregistreerde exporteurs van toepassing sinds 1 januari 2017 en dit voor alle begunstigde landen.Deze begunstigde landen konden aan de Europese Commissie laten weten om te starten op 1 januari 2017, of om de start van de toepassing uit te stellen tot 1 januari 2018 of 1 januari 2019. De begunstigde landen die starten, beschikken over een transitieperiode van 12 maanden. Indien dit onvoldoende zou zijn om de overgang te maken, kunnen zij bijkomend maximum 6 maanden uitstel krijgen. In die periode vervangt het attest van oorsprong geleidelijk aan het certificaat van oorsprongFormulier A en de oorsprongsverklaring.
Om officieel te kunnen vaststellen dat een begunstigd land het REX-systeem effectief is beginnen toepassen, zijn er nog twee voorwaarden:
Verscheidene soorten oorsprongsbewijzen zijn momenteel ontvankelijk in de Unie naargelang de situatie van het begunstigd land in de context van REX.
a) Het begunstigd land bevindt zich in de transitieperiode en is nog niet begonnen met de toepassing van het REX-systeem:
b) Het begunstigd land bevindt zich in de transitieperiode en is begonnen met de toepassing van het REX-systeem:
c) Het begunstigd land is begonnen met de effectieve toepassing van het REX-systeem en de transitieperiode is geëindigd:
d) De transitieperiode van het begunstigd land is afgelopen en het REX-systeem wordt niet effectief toegepast door het begunstigd land:
De termijnen voor de transitieperiodes en de data waarop de begunstigde landen het REX-systeemeffectief zijn beginnen toepassen, kunnen geraadpleegd worden op de pagina “REX – RegisteredExporter system” van de Europese Commissie op volgend webadres:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/calculation-customs-duties/rules-origin/general-aspects-preferential-origin/arrangements-list/generalised-system-preferences/the_register_exporter_system_en
15. Om na te kijken of het REX-registratienummer van de geregistreerde exporteur dat vermeld staat op het attest van oorsprong geldig is, kan de toepassing van de Europese Commissie geraadpleegd worden op volgend webadres:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/eos/rex_validation.jsp?Type=REX&Number=INREX258789&Lang=fr&Expand=true
16. In vak 44 van de invoeraangifte dienen de codes die gebruikt worden voor de oorsprongsbewijzen vermeld te worden. Deze codes zijn gepubliceerd in bijvoegsel 6 b) van de Toelichting van het Enig Document.
- N865: Certificaat van oorsprong Formulier A
- N864: Factuurverklaring of oorsprongsverklaring, opgesteld door een exporteur op een factuur of op een ander handelsdocument
- U164: Attest van oorsprong opgesteld door een geregistreerd exporteur in het kader van SAP waarbij de totale waarde van de verzonden producten van oorsprong niet hoger is dan 6 000 EUR
- U165: Attest van oorsprong opgesteld door een geregistreerd exporteur in het kader van SAP waarbij de totale waarde van de verzonden producten van oorsprong hoger is dan 6 000 EUR
- U166: Attest van oorsprong opgesteld door een niet-geregistreerd exporteur in het kader van SAP waarbij de totale waarde van de verzonden producten van oorsprong niet hoger is dan 6 000 EUR
- U167: Attest van oorsprong opgesteld door een niet-geregistreerd EU-wederverzender in het kader van SAP, waarbij de totale waarde van de producten van oorsprong van de op te splitsen oorspronkelijke zending hoger is dan 6 000 EUR
17. Ongeacht de preferenties die worden verkregen ingevolge het stelsel van de algemene tariefpreferenties kan er uiteraard gebruik gemaakt worden van de schorsingen en tariefcontingenten geldig voor alle landen ("erga omnes").
18. De minst ontwikkelde landen die een associatieovereenkomst met de Europese Unie hebben gesloten (EPA, LOMB, enz.) kunnen genieten van het stelsel van algemene tariefpreferenties mits naleving van de gestelde voorwaarden door dit stelsel.
19. De instructie Algemene tariefpreferenties van 1 januari 2014, nr. D.T. 00.000.826 (D.I. 618) wordt opgeheven.
CG Congo (Republiek)
CK Cookeilanden
FM Micronesia (Federale Staten)
ID Indonesië
IN India
KE Kenia
NG Nigeria
NR Nauru
NU Niue
SY Syrië
TJ Tadzjikistan
TO Tonga
UZ Oezbekistan
VN Vietnam
WS Samoa
AM Armenië
BO Bolivia
CV Kaapverdië
KG Kirgizië
LK Sri Lanka
MN Mongolië
PH Filipijnen
PK Pakistan
AF Afghanistan
AO Angola
BD Bangladesh
BF Burkina Faso
BI Burundi
BJ Benin
BT Bhutan
CD Congo (Democratische Republiek)
CF Centraal-Afrikaanse Republiek
DJ Djibouti
ER Eritrea
ET Ethiopië
GM Gambia
GN Guinee
GQ Equatoriaal-Guinea
GW Guinee-Bissau
HT Haïti
KH Cambodja
KI Kiribati
KM Comoren
LA Laos
LR Liberia
LS Lesotho
MG Madagaskar
ML Mali
MM Myanmar
MR Mauritanië
MW Malawi
MZ Mozambique
NE Niger
NP Nepal
RW Rwanda
SB Salomonseilanden
SD Soedan
SL Sierra Leone
SN Senegal
SO Somalië
SS Zuid-Sudan
ST Sao Tomé en Principe
TD Tsjaad
TG Togo
TL Oost-Timor
TV Tuvalu
TZ Tanzania
UG Uganda
VU Vanuatu
YE Jemen
ZM Zambia
Bron: Fisconetplus