• FR
  • NL
  • EN

Schema van algemene tariefpreferenties: tarifaire maatregelen ...

De Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen publiceerde op 29/07/2019 de circulaire 2019/C/75 over het schema van algemene tariefpreferenties: tarifaire maatregelen.



Inhoudstafel

I. Algemeen

II. De regelingen

III. Wederinstelling van de heffing van het invoerrecht (tarief "derde landen")

IV. Weergave in Tarbel

V. Voorwaarden en bewijsstukken

VI. Associatieovereenkomsten

VII. Slotbepalingen

BIJLAGE 1

Landen die genieten van de algemene regeling (SPGL)

BIJLAGE 2

Landen die genieten van de bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur (SPGE)

BIJLAGE 3

Landen die genieten van de bijzondere regeling voor de minst ontwikkelde landen [„Everything But Arms” (EBA)] (SPGA)


I. Algemeen

1. Het schema van de Algemene Tariefpreferenties (SAP) is een unilaterale concessie van de Europese Unie ten gunste van de ontwikkelingslanden. Het vloeit niet voort uit een onderhandeling: de voorkeursbehandeling is niet wederzijds. Deze concessie uit zich in de vorm van een vermindering of vrijstelling van invoerrechten bij het in het vrije verkeer brengen van goederen van oorsprong uitontwikkelingslanden.

Het stelsel heeft als doel de ontwikkelingslanden bij te staan om de armoede terug te dringen en goed bestuur en duurzame ontwikkeling op economisch, sociaal en milieugebied te bevorderen om hun economie te diversifiëren, met uitbanning van de armoede als hoofddoel.


2. Dit systeem maakt het voorwerp uit van Verordening (EU) nr. 978/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 houdende toepassing van een schema van algemene tariefpreferenties, geldig tot en met 31 december 2023. Deze einddatum is niet van toepassing op de regeling voor de minst ontwikkelde landen.

3. Het stelsel van algemene tariefpreferenties bestaat uit drie regelingen:

- een algemene regeling

- een bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur (SAP+); en

- een bijzondere regeling voor de minst ontwikkelde landen („Everything But Arms” (EBA)).


II. De regelingen
II.1 De algemene regeling

4. De lijst van de begunstigde landen van de algemene regeling is terug te vinden in bijlage 1. De algemene regeling wordt toegekend aan alle goederen die opgenomen zijn in bijlage V van Verordening (EU) nr. 978/2012.

Om het preferentieel recht dat van toepassing is, vast te stellen, werden de goederen ingedeeld in twee categorieën met volgende gevoeligheden:

- de producten die als niet-gevoelig zijn aangemerkt: de rechten van het gemeenschappelijk douanetarief worden volledig geschorst met uitzondering van agrarische elementen;

- de gevoelige producten:

  • De ad valorem rechten van het gemeenschappelijk douanetarief die van toepassing zijn op deze producten worden met 3,5 procentpunten verlaagd; de verlaging bedraagt 20 % voor deproducten van hoofdstuk 50 tot en met 63 (textiel);
  • De specifieke rechten van het gemeenschappelijk douanetarief, andere dan minimum- of maximumrechten, worden met 30 % verlaagd. Wanneer de rechten van het gemeenschappelijk douanetarief zowel ad valorem rechten als specifieke rechten omvatten, worden de specifieke rechten niet verlaagd.
  • Wanneer de in overeenstemming met de twee vorige punten verlaagde rechten een maximumrecht vermelden, wordt dit maximumrecht niet verlaagd. Indien deze rechten een minimumrecht vermelden, wordt dit minimumrecht niet toegepast.


Voorbeeld inzake het maximumrecht: Chocolade-ijsjes van Taric-code 2105 0091 00 :



In dit voorbeeld bestaat het geldende "erga omnes" recht uit een ad valorem recht (8%) en een specifiek recht (38,5 EUR/100 kg), begrensd door een maximum (18,1% + 7 EUR/100 kg).

Voor het bepalen van het preferentieel recht (SPGL) wordt, rekening houdend met het feit dater een samengesteld recht is bestaande uit een ad valorem recht en een specifieke recht,enkel het ad valorem recht verminderd met 3,5 procentpunten (8 - 3,5 = 4,5). Het specifiek recht wordt niet verminderd en blijft 38,5 %. Het maximumrecht (18,1% + 7 EUR/100 kg) wordt eveneens niet verminderd.

Wat betreft het minimumrecht dient het berekende recht doorgaans vergeleken te wordenmet het minimumrecht en moet het hoogste van de twee rechten toegepast worden. In het kader van het stelsel van algemene tariefpreferenties dient het berekende recht ambtshalvetoegepast te worden.

Bepaalde producten van oorsprong uit India, Indonesië of Kenia genieten niet van tariefpreferenties in het kader van SAP.


II.2 De bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur (SAP+)

5. Deze regeling wordt toegekend aan landen die kwetsbaar worden geacht als gevolg van onvoldoende diversificatie en integratie in het internationale handelssysteem. Deze landen moeten 27 internationale verdragen bekrachtigd hebben met betrekking tot sociale rechten en milieurechten en ze effectief in uitvoering brengen. De lijst van deze landen is terug te vinden in bijlage 2.

Deze regeling is van toepassing voor alle producten hernomen in bijlage IX van Verordening (EU) nr. 978/2012, van oorsprong uit landen begunstigd door SAP+.

6. De ad valorem rechten van het gemeenschappelijk douanetarief van toepassing op deze productenworden geschorst. De specifieke rechten worden volledig geschorst, behalve voor producten waarvoor de rechten van het gemeenschappelijk douanetarief ad valorem rechten omvatten.

II.3 De bijzondere regeling voor de minst ontwikkelde landen („Everything But Arms” (EBA)).

7. Enkel de landen die door de VN als minst ontwikkeld worden aangemerkt mogen van deze regeling gebruik maken. De lijst van deze landen is terug te vinden in bijlage 3.

8. De rechten van het gemeenschappelijk douanetarief worden volledig geschorst voor alle productenvan de hoofdstukken 1 tot en met 97, behalve die in hoofdstuk 93 (wapens), van oorsprong uit een EBA-begunstigd land.


III. Wederinstelling van de heffing van het invoerrecht (tarief "derde landen")

9. Het preferentieel stelsel kan door de Europese Commissie worden geschorst voor producten van oorsprong uit een land dat van de preferenties geniet, als wordt vastgesteld dat aan de voorschriften van de algemene tariefpreferenties niet meer is voldaan, of bij een zware en systematische overtreding van de conventies.

Meer bepaald, kunnen de preferenties, in het kader van de algemene regeling, worden geschorst voorbepaalde producten van oorsprong uit begunstigde landen, indien de Europese Commissie vaststelt dat de gemiddelde waarde van de invoer naar de Unie van dergelijke producten gedurende drie opeenvolgende jaren bepaalde drempelwaarden overschrijdt. De drempelwaarden worden berekend als percentage van de totale waarde van invoer naar de Unie van hetzelfde product uit alle SAP-begunstigde landen.

Bij de bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur kunnen de preferenties tijdelijk ingetrokken worden voor alle of bepaalde producten van oorsprong uit een begunstigd land, indien dat land zijn bindende verbintenissen niet nakomt.


IV. Weergave in Tarbel

10. De afkortingen die gebruikt worden in Tarbel om de verschillende landen in het kader van SAP te identificeren zijn de volgende:

- SPGL: landen die genieten van de algemene regeling

- SPGE: landen die genieten van de bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur (SAP+)

- SPGA: landen die genieten van de bijzondere regeling voor de minst ontwikkelde landen [„EverythingBut Arms” (EBA)]


11. De landen waarvan de ISO-code voorafgegaan wordt door vermelding “excl” zijn ofwel uitgesloten van het stelsel van algemene tariefpreferenties, ofwel specifiek hernomen op een andere plek met inachtneming van bepaalde voorwaarden.

Voorbeeld:



In dit voorbeeld is India uitgesloten van de SPGL-tariefpreferentie. Aangezien er geen andere specifieke maatregelen zijn voor India in het scherm tarifaire maatregelen, is het “erga omnes” recht van 5 % van toepassing.


V. Voorwaarden en bewijsstukken

12. De aangever die toepassing vraagt van de preferentiële tariefregeling moet in vak 36 van de invoeraangifte een codecombinatie van de 2XX reeks invullen.


13. Om te kunnen genieten van de voorkeursmaatregelen, dienen de goederen te voldoen aan de oorsprongsregels vastgelegd in artikelen:

- 37 en 41 t.e.m. 58 van de gedelegeerde verordening (EU) 2015/2446 van de Commissie van 28 juli 2015 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad met nadere regels betreffende een aantal bepalingen van het douanewetboek van de Unie (DA); en

- 60 en 70 t.e.m. 112 van uitvoeringsverordening (EU) 2015/2447 van de Commissie van 24 november 2015 houdende nadere uitvoeringsvoorschriften voor enkele bepalingen van Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie (IA).

Deze oorsprongsregels worden uitgebreider uiteengezet in circulaire 2019/C/31 betreffende het stelselvan algemene tariefpreferenties (SAP).


14. Overeenkomstig artikel 79 IA, is het systeem van zelfcertificering van de oorsprong van goederen door geregistreerde exporteurs van toepassing sinds 1 januari 2017 en dit voor alle begunstigde landen.Deze begunstigde landen konden aan de Europese Commissie laten weten om te starten op 1 januari 2017, of om de start van de toepassing uit te stellen tot 1 januari 2018 of 1 januari 2019. De begunstigde landen die starten, beschikken over een transitieperiode van 12 maanden. Indien dit onvoldoende zou zijn om de overgang te maken, kunnen zij bijkomend maximum 6 maanden uitstel krijgen. In die periode vervangt het attest van oorsprong geleidelijk aan het certificaat van oorsprongFormulier A en de oorsprongsverklaring.

Om officieel te kunnen vaststellen dat een begunstigd land het REX-systeem effectief is beginnen toepassen, zijn er nog twee voorwaarden:

  • Ingevolge artikel 70 IA dienen zij structuren en systemen op te zetten voor de toepassing van het REX-systeem en om administratieve samenwerking mogelijk te maken. Dit moet onderworpen worden aan de Commissie.
  • Ingevolge artikel 72 IA moeten zij aan de Commissie de contactgegevens mededelen van de autoriteiten die bevoegd zijn voor enerzijds de registratie van de exporteurs en anderzijds de administratieve samenwerking.


Verscheidene soorten oorsprongsbewijzen zijn momenteel ontvankelijk in de Unie naargelang de situatie van het begunstigd land in de context van REX.

a) Het begunstigd land bevindt zich in de transitieperiode en is nog niet begonnen met de toepassing van het REX-systeem:

  • Een certificaat van oorsprong Formulier A mag door de bevoegde autoriteiten van het begunstigd land gedurende de transitieperiode nog worden afgeleverd aan exporteurs aangezien zij zich in deze situatie niet kunnen registreren tot het begunstigd land start met de toepassing van het REX-systeem (zie modelformulier in bijlage 22-08 IA); of
  • Een oorsprongsverklaring op factuur opgesteld door de exporteur voor een verzending met een waarde kleiner of gelijk aan 6.000 EUR (zie modelformulier in bijlage 22-09 IA).


b) Het begunstigd land bevindt zich in de transitieperiode en is begonnen met de toepassing van het REX-systeem:

  • Een certificaat van oorsprong Formulier A afgeleverd door de bevoegde autoriteiten van het begunstigd land mag gedurende de transitieperiode nog worden afgeleverd voor exporteurs die nog niet geregistreerd zijn (zie modelformulier in bijlage 22-08 IA); of
  • Een attest van oorsprong opgesteld door de geregistreerde exporteur wanneer de totale waarde van de producten van oorsprong hoger is dan 6.000 EUR. Dit attest moet opgesteld worden op een handelsdocument met vermelding van de naam en het volledige adres van de exporteur en de geadresseerde, alsook de omschrijving van de goederen, de datum waarop het attest is opgesteld en het registratienummer in REX van de geregistreerde exporteur (zie modelattest in bijlage 22-07 IA); of
  • Een attest van oorsprong, voor een zending waarvan de totale waarde kleiner of gelijk is aan6.000 EUR, opgesteld door een al dan niet geregistreerde exporteur; dit attest moet opgesteld worden op een handelsdocument met vermelding van de naam en het volledige adres van de exporteur en van de bestemmeling, alsook de omschrijving van de goederen ende datum waarop het attest is opgesteld (zie modelattest in bijlage 22-07 IA).


c) Het begunstigd land is begonnen met de effectieve toepassing van het REX-systeem en de transitieperiode is geëindigd:

  • Een attest van oorsprong opgesteld door de geregistreerde exporteur wanneer de totale waarde van de producten van oorsprong hoger is dan 6.000 EUR. Dit attest moet opgesteld worden op een handelsdocument met vermelding van de naam en het volledige adres van de exporteur en de geadresseerde, alsook de omschrijving van de goederen, de datum waarop het attest is opgesteld en het registratienummer van de geregistreerde exporteur in REX (zie modelattest in bijlage 22-07 IA); of
  • Een attest van oorsprong, voor een zending waarvan de totale waarde kleiner of gelijk is aan 6.000 EUR, opgesteld door een al dan niet-geregistreerde exporteur. Dit attest moet opgesteld worden op een handelsdocument met vermelding van de naam en het volledige adres van de exporteur en van de bestemmeling, alsook de omschrijving van de goederen en de datum waarop het attest is opgesteld (zie modelattest in bijlage 22-07 IA).
  • De FORM A’s die uitgereikt werden voor het einde van de transitieperiode aan een exporteur die op dat moment nog niet geregistreerd was, mogen nog aanvaard worden.


d) De transitieperiode van het begunstigd land is afgelopen en het REX-systeem wordt niet effectief toegepast door het begunstigd land:

  • De FORM A’s die nog werden afgeleverd en factuurverklaringen die nog werden opgesteld door de niet-geregistreerde exporteur voor het einde van de transitieperiode kunnen worden aanvaard voor de preferentiële tariefbehandeling in kader van het Algemeen Preferentieel Stelsel voor zendingen die nadien worden ingevoerd.
  • De FORM A’s en factuurverklaringen die werden uitgereikt na het einde van de transitieperiode mogen niet meer worden aanvaard voor de preferentiële tariefbehandeling in kader van het Algemeen Preferentieel Stelsel. De begunstigde landen die zich in deze situatie bevinden, kunnen ook geen gebruik maken van attesten van oorsprong. Zij kunnen dus bijgevolg geen preferentiële tariefbehandeling meer krijgen tot ze het REX- systeemeffectief toepassen.


De termijnen voor de transitieperiodes en de data waarop de begunstigde landen het REX-systeemeffectief zijn beginnen toepassen, kunnen geraadpleegd worden op de pagina “REX – RegisteredExporter system” van de Europese Commissie op volgend webadres:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/calculation-customs-duties/rules-origin/general-aspects-preferential-origin/arrangements-list/generalised-system-preferences/the_register_exporter_system_en


15. Om na te kijken of het REX-registratienummer van de geregistreerde exporteur dat vermeld staat op het attest van oorsprong geldig is, kan de toepassing van de Europese Commissie geraadpleegd worden op volgend webadres:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/eos/rex_validation.jsp?Type=REX&Number=INREX258789&Lang=fr&Expand=true


16. In vak 44 van de invoeraangifte dienen de codes die gebruikt worden voor de oorsprongsbewijzen vermeld te worden. Deze codes zijn gepubliceerd in bijvoegsel 6 b) van de Toelichting van het Enig Document.

- N865: Certificaat van oorsprong Formulier A

- N864: Factuurverklaring of oorsprongsverklaring, opgesteld door een exporteur op een factuur of op een ander handelsdocument

- U164: Attest van oorsprong opgesteld door een geregistreerd exporteur in het kader van SAP waarbij de totale waarde van de verzonden producten van oorsprong niet hoger is dan 6 000 EUR

- U165: Attest van oorsprong opgesteld door een geregistreerd exporteur in het kader van SAP waarbij de totale waarde van de verzonden producten van oorsprong hoger is dan 6 000 EUR

- U166: Attest van oorsprong opgesteld door een niet-geregistreerd exporteur in het kader van SAP waarbij de totale waarde van de verzonden producten van oorsprong niet hoger is dan 6 000 EUR

- U167: Attest van oorsprong opgesteld door een niet-geregistreerd EU-wederverzender in het kader van SAP, waarbij de totale waarde van de producten van oorsprong van de op te splitsen oorspronkelijke zending hoger is dan 6 000 EUR


17. Ongeacht de preferenties die worden verkregen ingevolge het stelsel van de algemene tariefpreferenties kan er uiteraard gebruik gemaakt worden van de schorsingen en tariefcontingenten geldig voor alle landen ("erga omnes").


VI. Associatieovereenkomsten

18. De minst ontwikkelde landen die een associatieovereenkomst met de Europese Unie hebben gesloten (EPA, LOMB, enz.) kunnen genieten van het stelsel van algemene tariefpreferenties mits naleving van de gestelde voorwaarden door dit stelsel.


VII. Slotbepalingen

19. De instructie Algemene tariefpreferenties van 1 januari 2014, nr. D.T. 00.000.826 (D.I. 618) wordt opgeheven.

BIJLAGE 1
Landen die genieten van de algemene regeling (SPGL)

CG Congo (Republiek)

CK Cookeilanden

FM Micronesia (Federale Staten)

ID Indonesië

IN India

KE Kenia

NG Nigeria

NR Nauru

NU Niue

SY Syrië

TJ Tadzjikistan

TO Tonga

UZ Oezbekistan

VN Vietnam

WS Samoa


BIJLAGE 2
Landen die genieten van de bijzondere stimuleringsregeling voor duurzame ontwikkeling en goed bestuur (SPGE)

AM Armenië

BO Bolivia

CV Kaapverdië

KG Kirgizië

LK Sri Lanka

MN Mongolië

PH Filipijnen

PK Pakistan


BIJLAGE 3
Landen die genieten van de bijzondere regeling voor de minst ontwikkelde landen [„Everything But Arms” (EBA)] (SPGA)

AF Afghanistan

AO Angola

BD Bangladesh

BF Burkina Faso

BI Burundi

BJ Benin

BT Bhutan

CD Congo (Democratische Republiek)

CF Centraal-Afrikaanse Republiek

DJ Djibouti

ER Eritrea

ET Ethiopië

GM Gambia

GN Guinee

GQ Equatoriaal-Guinea

GW Guinee-Bissau

HT Haïti

KH Cambodja

KI Kiribati

KM Comoren

LA Laos

LR Liberia

LS Lesotho

MG Madagaskar

ML Mali

MM Myanmar

MR Mauritanië

MW Malawi

MZ Mozambique

NE Niger

NP Nepal

RW Rwanda

SB Salomonseilanden

SD Soedan

SL Sierra Leone

SN Senegal

SO Somalië

SS Zuid-Sudan

ST Sao Tomé en Principe

TD Tsjaad

TG Togo

TL Oost-Timor

TV Tuvalu

TZ Tanzania

UG Uganda

VU Vanuatu

YE Jemen

ZM Zambia


Bron: Fisconetplus


Mots clés

Articles recommandés