De laatste maanden is België getroffen door twee grote rampen. Ten eerste, de COVID-19-gezondheidscrisis heeft ons geconfronteerd met het verlies van talloze mensenlevens. Ten tweede hebben de overstromingen in juli het leven en de thuis van veel mensen verwoest. Beide crises hebben ook een enorme impact op de economie.
Nu de tijd rijp is voor herstel, wordt het steeds duidelijker dat het niet meer mogelijk is om “zoals voorheen” te handelen.
Europa heeft zich ertoe verbonden om niet minder dan 5,9 miljard euro aan België toe te kennen om het herstel van de Belgische economie naar een duurzamere, digitale en solidaire economie te financieren.
In die context is het concept van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) en de uitvoering ervan van essentieel belang voor zowel de bedrijven als de burgers en de overheden.
Het toepassen van mvo biedt bedrijven veel voordelen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is echter niet noodzakelijk een bekend begrip voor kmo’s, die geneigd kunnen zijn te denken dat dat enkel voor grote ondernemingen of multinationals is weggelegd.
Daarom wil de FOD Economie de kmo’s te sensibiliseren voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het doel is hen te informeren over de voordelen die zij kunnen halen uit de uitvoering van dergelijke engagementen en hen in dit proces aan te moedigen.
MVO is essentieel om een open en duurzaam internationaal investeringsklimaat te bevorderen. Bedrijfsactiviteiten strekken zich vaak uit over meerdere landen en vinden plaats in een complexe en diverse culturele, wettelijke en regelgevende omgeving.
Verantwoord ondernemen is een echte troef in de context van de hevige concurrentie die de internationale bedrijfsvoering kenmerkt.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen omvat ook het principe van "due diligence".
Het doel van deze pagina's is om hulpmiddelen te bieden en de achtergrond van corporate governance te schetsen om verantwoord ondernemen te bevorderen.
Bron : Fod Economie, november 2021
Nuttig ook te lezen :Nationaal Contactpunt voor verantwoord ondernemen in multinationale ondernemingen