Om de bedrijfsmobiliteit en het woon-werkverkeer duurzamer te maken bestaan er tal van steunmogelijkheden.
VLAIO zet er hier een aantal in de kijker.
Het Pendelfonds van de Vlaamse overheid subsidieert projecten die een duurzaam woon-werkverkeer bevorderen. Projecten die tot doel hebben om het aantal autoverplaatsingen op het vlak van woon-werkverkeer te verminderen kunnen in aanmerking komen voor subsidiëring uit het fonds.
Bij de nieuwe oproep die op 2 mei werd gelanceerd, worden bedrijven die een project uitwerken dat zich richt op 'de last mile' aangemoedigd om een dossier in te dienen. Voorbeelden hiervan zijn de aankoop van plooifietsen en steps. Ook innovatieve fietsstimulerende projecten zoals het ontwikkelen van een app voor het reserveren van deelfietsen voor woon-werkverkeer, een fietslockersysteem en innovatieve deelsystemen worden aangemoedigd. Bijzondere aandacht gaat ook naar samenwerking tussen bedrijven, bij voorkeur gelegen op bedrijventerreinen én projecten van kmo's.
De subsidie bedraagt maximaal de helft van de kosten die aan de projectuitvoering verbonden zijn, met een maximum van € 200.000 wanneer een bedrijf alleen indient. Dit maximumbedrag verhoogt naargelang het project door 2 of meer bedrijven wordt ingediend.
Een dossiernummer aanvragen moet gebeuren voor 1 juni 2022. Vervolgens heb je tot 1 september 2022 de tijd om de subsidieaanvraag te vervolledigen.
Ook lokale overheden lanceren rond dit thema geregeld initiatieven. Een voorbeeld hiervan is het initiatief 'De Testkaravaan' in de provincies West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Hiermee kunnen bedrijven en hun werknemers gratis verschillende duurzame vervoersmiddelen uitproberen gedurende 3 weken. Voorbeelden hiervan zijn een speed pedelec, elektrische fiets, plooifiets, bakfiets of fietskar. Ook deelfietsen kunnen worden uitgetest. Vlaams-Brabant biedt met 'de Fietstest' een soortgelijk initiatief voor pendelaars
Ecologisch en veilig transport
Ondernemingen die uitgaven doen in het kader van ecologisch en veilig transport van goederen over de weg komen in aanmerking voor een subsidie.
Om het gebruik van zero-emissie voertuigen te stimuleren moet er natuurlijk voldoende laadinfrastructuur aanwezig zijn. Daarom werden deze steunmogelijkheden gelanceerd:
Ecologiepremie+
Investeringssteun voor vooruitstrevende ecologische technologieën die vermeld zijn op een limitatieve technologielijst.
Voor bepaalde energiebesparende investeringen kan je via de investeringsaftrek van een verhoogde aftrek genieten. Ook investeringen voor vervoer via spoor- en waterweg komen voor deze verhoogde investeringsaftrek in aanmerking (categorie 12). Het gaat dan bijvoorbeeld om de inrichting in nieuwe los- en laadinrichtingen of in nieuwe uitrustingen voor de aansluiting op het spoorwegnet of de waterweg. Het tarief bedraagt 13,5% voor 2022. Kleine vennootschappen kunnen ook voor deze investeringen van het verhoogde basispercentage van 25% genieten tot eind 2022.
Meer informatie kan je raadplegen in de Subsidiedatabank: Investeringsaftrek.
Ook hier kan je voor de aanschaf van vast en mobiel materieel voor de overlading van en naar de water- of spoorweg, ter vervanging van bestaand, wegvervoer steun aanvragen (zie lijst van de Ecologiepremie + Technologienr. 1170 en 1171). Voor kmo’s gaat het over een subsidie van 30% op de essentiële componenten van de investering. Voor grote ondernemingen wordt de steun beperkt tot 15%. Meer info over deze steun vind je hier.
Om ondernemingen te overtuigen van de talrijke voordelen van de binnenvaart bestaan er verschillende steunmaatregelen uitgewerkt door De Vlaamse Waterweg nv.
Een voorbeeld hiervan is de maatregel ‘Publiek-Private Samenwerking kaaimuren’. Bedrijven of organisaties die voor de aan- of afvoer van grondstoffen of goederen de waterweg willen gebruiken kunnen niet altijd terecht bij bestaande kaaimuren of logistieke operatoren. In de meeste gevallen is er behoefte aan een nieuw aan te leggen bedrijfsgebonden overslaginstallatie. Hierbij kan worden gekozen voor een Publiek Private Samenwerking (PPS) tussen de waterwegbeheerder en een privépartner. Deze samenwerking houdt in dat De Vlaamse Waterweg nv 80% van de infrastructuur financiert en de onderneming 20%. Het bedrijf staat daarnaast ook in voor de uitrusting van de kaai en voor de laad- en losinstallaties. Tegenover die investering staat het engagement van het bedrijf om over een periode van tien jaar een vastgelegde hoeveelheid goederen via de waterweg te transporteren.
Nog tot eind mei 2022 loopt er een ‘Steunmaatregel Afvaltransport’. Het doel hiervan is om op duurzame wijze een zo groot mogelijk volume aan afval van de weg naar het Vlaamse Waterwegnetwerk te verschuiven. De steunmaatregel kan aangevraagd worden door verladers uit verschillende bedrijfssectoren en bedrijven actief in de binnenvaartsector die een concreet traject rond afvaltransporten met gebruik van de binnenvaart willen implementeren.
Deze info vind je gebundeld in de Subsidiedatabank bij de maatregel Binnenvaart Steunmaatregelen.
Nog op zoek naar andere mogelijkheden?
Bekijk dan zeker de overzichtsmaatregel ‘Duurzame bedrijfsmobiliteit’ in de Subsidiedatabank.
Bron : VLAIO, mei 2022