Om aanspraak te maken op de terugbetaling van accijnzen moet het standaardformulier uiterlijk op donderdag 24 maart om 24.00 uur ingediend worden.
Tijdelijke verlaging van de bijzondere accijnzen en het cliquet-systeem - herinnering
Inzake accijnzen besloot de regering om de bijzondere accijns op diesel en benzine vanaf 19 maart 2022 tijdelijk te verlagen met 175 euro/1.000 liter inclusief 21% BTW (of 144,6281 EUR/1.000 liter excl. BTW).
De verlaging van het accijnstarief gaat samen met een cliquet-systeem (van 19 maart 2022 tot en met 30 september 2022) waarbij het tarief van de bijzondere accijns in geval van prijsdalingen geleidelijk weer op het huidige niveau wordt gebracht.
De procedure van het cliquet-systeem verloopt als volgt:
Na afloop van de tijdelijke maatregel verhoogt het accijnstarief opnieuw tot het huidig niveau, indien dit niet bereikt zou zijn op 30 september 2022 via het cliquet-systeem.
Voor zowel de verlaging van de accijnstarieven als voor de verhoging van de accijnstarieven zijn er uitvoeringsbesluiten genomen om voor de voorraden van de betrokken energieproducten een terugbetaling of een bijbetaling uit te voeren.
Tot slot, ook voor het terugbetalingsbedrag voor de professionele diesel is een tijdelijk verlaging voorzien. De betrokkenen betalen evenwel nog steeds hetzelfde accijnstarief zoals dit van toepassing was op 1 januari 2022.
Meer informatie is te vinden in het koninklijk besluit van 16 maart 2022, houdende tijdelijke wijziging van artikel 419, b), c), e) i) en f) i), artikel 420, § 3 en artikel 429, § 5, 1), van de programmawet van 27 december 2004, beschikbaar in het Belgisch Staatsblad(externe link).
Modaliteiten terugbetaling m.b.t. de accijnsverlaging:
Om de stockgegevens op eenvormige wijze te verzamelen stelt de AAD&A een standaardformulier ter beschikking.
a) Het verzoek om een terugbetaling kan u per e-mail doorsturen als een "voorraadaangifte (XLSX, 26.32 KB)" aan:
- Meld als onderwerp “Verlaging accijns 19-03-22 Naam aanvrager”
- E-mail adres:
- Voor een vergunning zonder centralisatie: aan het hulpkantoor verantwoordelijk voor de plaats van opslag ;
- Voor een vergunning met centralisatie ("gecentraliseerd beheer"): aan het hulpkantoor verantwoordelijk voor de plaats waar de hoofdboekhouding wordt bijgehouden (= verantwoordelijk voor alle opslagplaatsen).
De contactgegevens van de hulpkantoren en hun ambtsgebied (PDF, 118.62 KB) kan u hier raadplegen.
b) Voor elk pompstation/opslagplaats dient u een voorraadaangifte op te stellen met vermelding van de producten (hoeveelheden in voorraad of in doorvoer) waarvoor u een terugbetaling vraagt;
c) De voorraadaangifte moet uiterlijk op donderdag van de week die volgt op de tariefverlaging in het bezit zijn van het bevoegde hulpkantoor. Aanvragen ontvangen na deze datum of onvolledig op deze datum, zullen als niet ontvankelijk worden beschouwd;
d) De voorraadaangifte dient vergezeld te zijn van een geldige volmacht waarbij de aanvrager wordt gemachtigd de terugbetaling te ontvangen, opgesteld door de persoon die de belasting daadwerkelijk aan de Schatkist betaald (leverancier). Een model van volmacht is hier (DOCX, 23.81 KB) beschikbaar.
Bron : Fod Financiën, nieuws, 23 maart 2022