Sia Partners heeft zijn jaarlijkse studie over mobiel bankieren gepubliceerd, waarin 148 bankapps uit 19 landen worden geëvalueerd op diverse criteria zoals functionaliteit, gebruikerservaring en app store beoordelingen. De studie benadrukt het toenemende belang van mobiele apps in de snel digitaliserende banksector. In deze context is het opmerkelijk dat twee Belgische banken hoog scoren in de wereldwijde top 10.
Banken zijn beoordeeld op meer dan 85 criteria, verdeeld over drie categorieën: functionaliteit (FX), gebruikerservaring (UX), en app store beoordelingen. Functionaliteit vertegenwoordigt 50% van de eindscore, gebruikerservaring 30%, en app store beoordelingen 20%.
Intesa Sanpaolo (Italië) wint de eerste plaats, gevolgd door Bank of America (Verenigde Staten). De Belgische bank KBC neemt de derde plaats in. Europese instellingen blijven de bovenste rangen domineren, maar niet-Europese banken, vooral uit de Verenigde Staten, Hongkong en Singapore, winnen terrein.
Een volledig digitale end-to-end gebruikerservaring en innovatieve diensten, zoals functies gerelateerd aan ESG (Environmental, Social and Governance) en persoonlijk financieel beheer, zijn belangrijke criteria.
Een van de Belgische banken, KBC, behaalde de derde plaats door een volledig scala aan digitale diensten aan te bieden en te focussen op innovatie. Belfius werd vierde.
De Mobiele Bankieren Benchmark 2023 van Sia Partners belicht de snelle evolutie van de banksector richting digitalisering en het groeiende belang van mobiele apps. Twee Belgische banken, waaronder KBC, hebben het voor elkaar gekregen om in de top 10 te staan, wat het belangrijke aandeel van België in het internationale digitale banklandschap onderstreept.