Uw bedrijfsopdracht definiëren: waarom is het zo belangrijk?

Dit is geen retorische vraag, maar een fundamentele kwestie voor de duurzaamheid van uw bedrijf.

Volgens een studie van de Harvard Business School hebben bedrijven die hun ambitieuze en inspirerende missie duidelijk definiëren, hogere groeipercentages en presteren ze beter op het gebied van verandering, innovatie en medewerkersmotivatie dan bedrijven die hier onvoldoende aandacht aan besteden.

Voor veel kleine ondernemers kan het betekenen dat ze zich herinneren waarom ze hun bedrijf oorspronkelijk hebben opgericht.

De missie draagt bij aan de tevredenheid van werknemers

In een studie, gepubliceerd in de Harvard Business Review, verklaarde 89% van de respondenten dat de missie bijdraagt aan de tevredenheid van werknemers. 84% was het ermee eens dat het invloed heeft op het vermogen van een bedrijf om zich aan te passen en te evolueren, en 80% gaf aan dat het helpt bij het versterken van klantloyaliteit. Echter, slechts 46% vond dat hun eigen bedrijf een duidelijke visie had op zijn bestaansreden.

Waarom is het zo moeilijk voor een bedrijfsleider om een missie te definiëren die alle belanghebbenden (stakeholders) van het bedrijf samenbrengt?

De belangrijkste reden is de druk op de korte termijn, die de bedrijfsleider ervan weerhoudt zich te concentreren op de langetermijnwaarden. Met andere woorden, hij zit te veel in het moment om de fundamentele vraag te beantwoorden: “Waarom doe ik dit allemaal?” De missie is niet zomaar iets leuks om te laten zien, het maakt uiteindelijk het verschil.

38% meer kans op sterke groei

Van de bedrijven die hun missie “duidelijk gedefinieerd en begrepen” hadden, rapporteerde 58% een groei van meer dan 10% in de afgelopen drie jaar, vergeleken met slechts 42% van de bedrijven waarvan de missie onduidelijk was of niet gedeeld werd. Als gevolg hiervan vergroot het begrijpen en communiceren van uw bestaansreden de kans op betere financiële prestaties met 38%.

Het nemen van de tijd om uw missie te definiëren en ervoor te zorgen dat de mensen die met u samenwerken deze goed begrijpen, helpt dus de tevredenheid van werknemers te verbeteren, versnelt transformatie en innovatie, bevordert klantloyaliteit en verhoogt uiteindelijk de winst.

Als eigenaar van een klein bedrijf, kunt u het zich veroorloven om niet de tijd te nemen om de vraag te beantwoorden: “Waarom doe ik dit allemaal?”

In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.

De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.

Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus het is de franse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.

Mots clés

Articles recommandés

Tweestapverificatie: uw digitale schild tegen cyberdreigingen

Ontslag door de werkgever: verhoging deel II van de opzeg vanaf 2025

Vrijstelling van de startbaanverplichting voor bepaalde sectoren