Bij online shoppen is het belangrijk om een aantal goede reflexen aan te nemen en jezelf de juiste vragen te stellen, vooral als je te maken hebt met een webshop die je niet kent.
>>> On youtube : hoe herkent ik een betrouwbare webshop ?
Controleer dus of hij veilig is en of je de identiteit van de verkoper kunt achterhalen. Hoe zit het met de reputatie van de webshop? Zijn er verkoopsvoorwaarden? Controleer dat alles voordat je de aankoop doet.
Een handig hulpmiddel is de Webshop Check van het Europees Centrum voor de Consument (ECC).
Op Black Friday zijn hoge kortingen gangbaar, soms tot meer dan 80 %. Stel jezelf de vraag of dat niet te mooi is om waar te zijn? Zijn er extra kosten? Weet je wat de volle prijs is?
Een kortingsadvertentie moet realistisch zijn en mag niet misleiden. Je moet een reëel voordeel hebben ten opzichte van een eerdere prijs voor een bepaalde periode. Probeer uit te vissen of het product dat je wilt kopen de afgelopen weken geen prijsverhogingen heeft ondergaan. Aarzel niet om de verkoper vragen te stellen en vergelijk vooral met andere webshops.
De Economische Inspectie van de FOD Economie ontving sinds 2016 938 klachten over bedrieglijke praktijken over de prijs, de manier waarop de prijs wordt berekend of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel.
Ja... voor zover je de aankoop deed bij een verkoper in de Europese Unie.
Wanneer je iets koopt in een fysieke winkel, ben je definitief gebonden en kun je niet terugkomen op je beslissing, tenzij de verkoper akkoord gaat.
Aankopen die je op afstand deed (internet, Click & Collect ...) in de Europese Unie mag je daarentegen herroepen en dat gedurende 14 dagen vanaf het moment dat je het product ontvangen hebt.
Ja... op voorwaarde dat hij gekocht is van een verkoper in de Europese Unie.
De wettelijke garantie is ook van toepassing op producten die online worden gekocht tijdens Black Friday of bij elke andere promotieactie (solden ...). Gedurende twee jaar is je aankoop dus gedekt mocht hij niet-conform zijn. Let op, bij problemen moet je je altijd wenden tot de eindverkoper en niet tot de fabrikant. Denk daaraan bij de aankoop!
Bij problemen met een online aankoop (niet-conform product, panne, geen levering, niet aangegeven kosten ...), kunnen verschillende organisaties je helpen ... afhankelijk van de locatie van de verkoper.
Doe een beroep op de Consumentenombudsdienst: die treedt op als tussenpersoon en probeert een oplossing te vinden voor je geschil met de verkoper.
Opgelet, een ".be" site garandeert niet dat het om een Belgische site gaat. Lees de algemene voorwaarden.
Het Europees Centrum voor de Consument helpt je in dat geval om je probleem op te lossen.
Dan geniet je niet de bescherming van de Europese regelgeving en moet je vertrouwen op de goodwill van de verkoper. Denk daaraan!
Meld in ieder geval misleidende of oneerlijke praktijken aan de FOD Economie via het meldpunt.
>>> Meer tips over e-commerce vind je op infoshopping.be.
Bron : FOD Economiën, nieuws, november 2021