• FR
  • NL
  • EN

Vermindering van de administratieve lasten en waarborging van de consistentie in het herziene kader voor economische governance

Vandaag (2 oktober) heeft de Europese Commissie voorstellen goedgekeurd voor gerichte wijzigingen van een aantal EU-regels voor economische governance. De wijzigingen zijn erop gericht de samenhang ervan met de resultaten van de in april 2024 doorgevoerde alomvattende hervorming te waarborgen, de rapportage- en administratieve lasten te verminderen en de financieringsregelingen voor bijstand aan lidstaten buiten de eurozone die met betalingsbalansproblemen kampen, te stroomlijnen.

Deze voorstellen zullen de EU-wetgeving vereenvoudigen, overbodige administratieve vereisten schrappen en financiële bijstand efficiënter maken. Zij zullen de nationale overheden rechtstreeks ten goede komen door hun administratieve werklast te verlichten, de uitvoering van het EU-recht te vergemakkelijken en hen in staat te stellen hun middelen te heroriënteren op andere taken.

Stroomlijning van de EU-regels voor economische governance

De Commissie stelt voor bepaalde elementen van het EU-kader voor economische governance met betrekking tot het begrotingstoezicht te stroomlijnen. Zij stelt met name voor de sanctieverordening (Verordening (EU) nr. 1173/2011) en de verordening betreffende het ontwerpbegrotingsplan (OBP) (Verordening (EU) nr. 473/2013) te wijzigen. Deze wijzigingen zullen:

  • de regels voor het opleggen van financiële sancties in overeenstemming te brengen met het hervormde stabiliteits- en groeipact door verouderde bepalingen te actualiseren of te schrappen en te zorgen voor een geleidelijke aanpak die verenigbaar is met de gewijzigde verordening betreffende het corrigerende deel;
  • de verordening betreffende het ontwerpbegrotingsplan volledig in overeenstemming te brengen met het hervormde EU-kader voor economische governance, inconsistenties aan te pakken en weg te nemen en de procedures en rapportageverplichtingen te vereenvoudigen om de efficiëntie van het begrotingstoezicht te verbeteren;
  • Vermindering van de rapportagelast voor de lidstaten, besparingen op de administratieve kosten met behoud van doeltreffend begrotingstoezicht.

Versterking van het toezicht om de financiële stabiliteit te vergroten

De voorstellen wijzigen ook de verordening betreffende versterkt en postprogrammatoezicht voor lidstaten van de eurozone die met ernstige financiële moeilijkheden worden geconfronteerd of dreigen te worden geconfronteerd (Verordening(EU) nr. 472/2013). Krachtens deze wijziging zal de verordening:

  • verduidelijken dat verscherpt toezicht van toepassing is wanneer preventieve financiële bijstand nieuwe maatregelen vereist, waardoor een gerichter gebruik van dit toezicht wordt gewaarborgd;
  • Het post-programmatoezicht te verfijnen zodat de intensiteit ervan beter kan worden aangepast aan het niveau van het terugbetalingsrisico en de noodzaak van corrigerende maatregelen.

Deze wijzigingen zullen ervoor zorgen dat het postprogrammatoezicht beter wordt afgestemd op het kader voor economische governance van de Unie, waarbij overlapping met andere toezichtprocessen wordt vermeden en de doeltreffendheid ervan bij de beoordeling van terugbetalingsrisico's behouden blijft.

Financieringsoperaties efficiënter maken

Voor lidstaten die niet tot de eurozone behoren, stelt de Commissie voor de financieringsregelingen van de betalingsbalansfaciliteit te vereenvoudigen (Verordening(EG) nr. 332/2002 van de Raad). Dit is van toepassing wanneer lidstaten buiten de eurozone aanzienlijke uitdagingen ondervinden bij het beheer van hun internationale transacties, of het risico lopen dergelijke uitdagingen te ondervinden, en het steunmechanisme van de EU wordt gebruikt om hen bij te staan.

De huidige “back-to-back”-financieringsmethode – waarbij elke lening van de Commissie rechtstreeks gekoppeld is aan een overeenkomstige uitbetaling – zal worden vervangen door een “gediversifieerde” financieringsstrategie, die een kosteneffectievere en efficiëntere manier is om de lidstaten te ondersteunen. Deze aanpak wordt al met succes toegepast in andere financieringsprogramma's van de EU, zoals de macrofinanciële bijstand (MFB)+ voor Oekraïne en NextGenerationEU.

Achtergrond

Deze voorgestelde wijzigingen dragen ook bij tot de vereenvoudigingsagenda van de Commissie, zoals uiteengezet in haar mededeling van februari 2025 over de uitvoering en vereenvoudiging, “Een eenvoudiger en sneller Europa”.

Voor meer informatie

Wetgevingsvoorstellen van de Europese Commissie

Mots clés

Articles recommandés

Ontdek de 11 belangrijkste vragen over arbeidsduurvermindering (ADV)

Belgen geven loon een 6,5 op 10 !

Meerwaardebelasting en complexe aangiften