Over iets minder dan twee maanden treden de nieuwe regels voor reclame voor virtuele munten in werking. Deze regels moeten er onder meer voor zorgen dat de risico’s van virtuele munten voldoende naar voren komen in die reclame. De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) gaat toezien op de naleving van deze regels. Daarnaast zet de FSMA eveneens in op nog meer financiële educatie over virtuele munten, onder meer via een educatieve video die ze vandaag lanceert naar aanleiding van de start van de achtste editie van De Week van het Geld.
Virtuele munten zijn momenteel een hype waaraan flink wat risico’s verbonden zijn. Zo hebben ze nog geen wettelijke omkadering, hebben ze geen onderliggende waarde in de ‘reële’ wereld, kennen ze vaak brutale koersschommelingen en ze zijn kwetsbaar voor fraude en voor risico’s op IT-technisch vlak.
Om die redenen vroeg en kreeg de FSMA een nieuwe wettelijke bevoegdheid van de regering om via reglement de reclame voor virtuele munten te omkaderen. Dit reglement werd op 17 maart 2023 gepubliceerd in het Staatsblad en treedt in werking op 17 mei 2023. Het reglement heeft drie krachtlijnen:
Het reglement legt de voorwaarden vast waaraan de reclame moet voldoen. Zo mag de reclame geen nadruk leggen op de mogelijke voordelen zonder ook een correcte indicatie te geven van de risico’s, beperkingen of voorwaarden. De reclame mag ook geen verklaring bevatten over de toekomstige waarde of rendement en moet opgesteld zijn in een begrijpelijke taal.
Naast deze voorwaarden moet de reclame ook telkens een korte, gebalde waarschuwing omvatten: ‘Virtuele munten, reële risico’s. De enige garantie in crypto is het risico.’ Alle reclame moet ook een meer uitgebreide waarschuwing bevatten of een link of een verwijzing naar de waarschuwing. Deze uitgebreide waarschuwing somt in meer detail de verschillende risico’s op.
Ten slotte moet alle publiciteit in het kader van massacampagnes minstens tien dagen op voorhand gemeld worden aan de FSMA. Masscampagnes zijn campagnes waarbij reclame verspreid wordt bij minstens 25.000 consumenten. De voorafgaande melding moet de FSMA in staat stellen indien nodig in te grijpen vooraleer de campagne effectief van start gaat.
Naast haar nieuwe toezichtsbevoegdheid, zet de FSMA ook in op meer financiële educatie over virtuele munten. Ze ontwikkelde een nieuwe educatieve video over virtuele munten, die deel uitmaakt van een reeks van vier video’s die zijn gerealiseerd in een format dat jongeren aanspreekt. De video’s vormen, in combinatie met een infofiche voor de leerkrachten en een quiz voor de leerlingen, een volledig lespakket. Ze worden deze week naar aanleiding van De Week van het Geld gelanceerd vanuit het Wikifin Lab door verschillende ministers van de federale regering.
De FSMA werkt ook aan een nieuwe spelmodule voor het Wikifin Lab, haar centrum voor financiële educatie. De module moet jongeren ‘confronteren’ met de risico’s verbonden aan virtuele munten. Een eerste ontwerp van de nieuwe module wordt momenteel getest; de module wordt gelanceerd bij het begin van het volgende schooljaar.
‘Sommige consumenten willen snel geld verdienen door te handelen in virtuele munten. Dat gaat gepaard met grote risico’s. Om consumenten nog beter te beschermen, schakelt de FSMA een versnelling hoger op vlak van controle en financiële educatie,’ zegt Jean-Paul Servais, de voorzitter van de FSMA. ‘Dankzij het nieuwe reglement zal de FSMA kunnen controleren of de reclame voor virtuele munten correct en niet misleidend is en of de reclame de verplichte risicowaarschuwingen bevat.
Naar aanleiding van haar nieuwe bevoegdheden, deed de FSMA een studie naar het beleggersgedrag in België. Het onderzoeksbureau IPSOS ondervroeg hiervoor in november 2022 1.000 beleggers. Het gaat om mensen die geld anders beleggen dan in een spaarrekening, een termijnrekening of via individueel pensioensparen. Hieronder volgen, op basis van de antwoorden van de deelnemers aan de enquête, de belangrijkste resultaten van het onderzoek in verband met virtuele munten.
Vooral jongeren kopen virtuele munten
Eerder voor de snelle winst
Grote groep zet kleine bedragen om in virtuele munten
Cryptowinter doet believers niet bibberen
Vrienden, familie, mobiele apps en roboadvies belangrijk voor cryptohandelaars
Deze cijfers leveren nuttige informatie om het optreden van de FSMA mee te oriënteren. Ze wijzen ook op het nut van de FSMA-aanpak en versterken de wil van de FSMA om in deze materie een proactieve houding aan te nemen’, besluit Jean-Paul Servais.
Bron : FSMA, persbericht, 20 maart 2023