Waarom wil de EU een regelgeving rond platformeconomie?

Platformeconomie heeft voordelen, maar brengt ook risico’s met zich mee.

Lees welke problemen de EU wil oplossen met nieuwe regelgeving en de oplossingen die EP-leden voorstellen.

Meer lezen: Wet inzake digitale markten en wet inzake digitale diensten van de EU: een toelichting

'The EU wants to ensure businesses and citizens can use online platforms and e-commerce services no matter where they are in the EU"

Achtergrond


De voorbije 20 jaar worden gekenmerkt door de ongeziene ontwikkelingen in de onlinewereld - de opkomst van nieuwe technologieën en bedrijven, nieuwe manieren van werken, winkelen, accommodatie boeken of zelfs eten en transport bestellen. De e-Commerce richtlijn, de hoeksteen van de digitale interne markt, werd in het jaar 2000 aangenomen, wanneer platformen zoals Amazon, Google, Booking.com net opgericht waren, en Facebook, Airbnb en Instagram nog niet eens bestonden.

EU-wetgeving moet een achterstand inhalen op online ontwikkelingen en dat is waarom de EU aan een nieuw wettelijk kader werkt - namelijk de Digital Services Act (DSA) of het wetgevingspakket inzake digitale diensten (WDD) en de Digital Markets Act (DMA) of de wet inzake digitale markten - dat richtlijnen zal bepalen voor een nieuw online landschap, inclusief online platformen, om een betere en veiligere digitale omgeving te creëren voor gebruikers en bedrijven in de EU.

Het economisch belang van platformeconomie

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen van de voorbije 20 jaar is de opkomst van online platformen. Dit zijn bijvoorbeeld online marktplaatsen, sociale media, appstores, websites die prijzen vergelijken en zoekmachines, en het is moeilijk geworden om ons een leven zonder hen in te beelden.

Door grensoverschrijdende handel binnen en buiten de EU gemakkelijker te maken, hebben zulke platformen belangrijke voordelen opgeleverd voor consumenten, en tegelijk Europese bedrijven en handelaars nieuwe mogelijkheden aangeboden. Volgens de Europese Commissie, biedt één miljoen EU-bedrijven hun goederen en diensten aan via online platformen, en meer dan 50% van de kleine en middelgrote bedrijven die verkopen via online marktplaatsen, doen dat internationaal.

Problemen met online platformen die de EU wil regulariseren

Nieuwe mogelijkheden brengen ook risico’s met zich mee. Europese consumenten worden blootgesteld aan een nieuw gamma illegale producten, activiteiten en inhoud, terwijl nieuwe online bedrijven het moeilijk hebben om toegang te krijgen tot de markt die door grote platformen gedomineerd wordt. Door vele bedrijven met vele consumenten te verbinden via hun diensten, en door hun toegang tot grote hoeveelheden gegevens, krijgen grote platformen controle en de mogelijkheid om standaarden te bepalen voor grote delen van de digitale economie. De EU wil het initiatief opnieuw in eigen handen nemen om dit gebied vorm te geven op EU-niveau en om standaarden voor de rest van de wereld bepalen.

Hoe willen EP-leden deze problemen aanpakken?

EP-leden hebben hun prioriteiten vastgelegd waaraan het wetgevingspakket inzake digitale diensten (WDD) moet beantwoorden om het functioneren van de interne markt te verbeteren:

  • Het moet van toepassing zijn op EU-bedrijven; op bedrijven die ergens anders opgericht zijn met Europese klanten; en op alle digitale diensten, niet alleen online platformen.
  • Consumenten moeten even veilig kunnen winkelen in online en “traditionele” winkels - wat offline illegaal is, zou ook online illegaal moeten zijn en platformen moeten meer inspanningen leveren om handelaars aan te pakken die nepproducten of onveilige producten verkopen.
  • De introductie van de regel “ken je zakelijke klanten” zou platformen moeten verplichten om frauduleuze bedrijven - die hun diensten gebruiken om onveilige producten te verkopen of nepnieuws te verspreiden - te controleren en te stoppen.
  • Consumenten moeten het recht hebben om geïnformeerd te worden wanneer een dienst AI gebruikt, ze zouden meer controle moeten krijgen en het recht op annulering van bestellingen, terwijl gerichte reclame beter gereguleerd moet worden.
  • De DMA moet nieuwe bedrijven gemakkelijker toegang geven tot de markt door de oncompetitieve situatie aan te pakken, gecreëerd door grote digitale spelers, die nu de regels bepalen voor hun gebruikers en concurrenten; de voorgestelde voorschriften zouden platformen moeten beletten om deurwachter te spelen bij markttoegang.
  • De regels moeten duidelijkheid scheppen en richting geven om illegale en schadelijke online-inhoud te bestrijden.

Meer informatie

Mots clés

Articles recommandés

Vereenvoudigde aangifte : nieuwe circulaire 2024/C/76

Focus on Europa's nieuwe digitale grenssysteem

Toenemende stress: het belang van geestelijk welzijn