Wat te doen wanneer je factuur onbetaald blijft?

Het kan gebeuren dat een factuur niet betaald wordt. Daar zit je mee verveeld, want het is niet altijd duidelijk welke actie je dan moet ondernemen en wanneer.

Hoe vervelend het ook is om er herhaaldelijk naar te vragen, het is en blijft wel jouw geld. En daar heb je recht op! Bovendien is het voor de boekhouding van je onderneming belangrijk dat er geen tekorten zijn.

Blijf daarom zeker niet zitten met onbetaalde facturen en volg de stappen hieronder:


1. Volg stipt je betalingen op


Zorg ervoor dat je stipt je betalingen opvolgt! Naarmate er meer tijd er zit tussen het versturen van de factuur en invordering van wanbetaling, daalt de kans op terugbetaling pijlsnel.


2. Telefoneer eerst


Voor je begint met brieven of rappels te sturen, telefoneer eerst naar de klant. Het kan altijd dat er gewoon iets is fout gelopen en dat de situatie met dat ene telefoontje opgelost is.
Zo’n persoonlijke aanpak is bovendien ook veel directer en effectiever dan een mail of brief die makkelijk te negeren zijn.

Bereid je voor! Lees hier onze tips over veelgebruikte uitvluchten aan de telefoon.


3. Stel een correcte aanmaning op


Als er na je telefonische rappel nog steeds niet betaald wordt, stuur dan een aanmaning per e-mail en per brief (al dan niet aangetekend).

Vermeld in je aanmaning duidelijk over welke factuur het gaat en verwijs naar je algemene verkoopsvoorwaarden. Zeg daarbij ook duidelijk dat je aanmaning geldt als een ingebrekestelling.

Spreek nooit van een eerste aanmaning, anders insinueer je dat de klant nog wat tijd heeft en nog andere aanmaningen kan verwachten vooraleer je de zwaardere middelen inschakelt.
Hulp nodig? Een goed voorbeeld van een aanmaning vind je hier.


4. Maak duidelijke betaalafspraken


Als de klant vraagt voor een afbetalingsplan, maak dan duidelijke en concrete afspraken!
Hoeveel, tegen wanneer en op welke rekening wordt er betaald?

Bevestig deze afspraken schriftelijk en volg ze stipt op.


5. Schakel op tijd een professional in

Als er niet betaald wordt, wacht dan niet te lang om een professional in te schakelen om je bij te staan bij de invordering. Maak duidelijke afspraken met deze professional wat betreft kostprijs en commissie. Vergelijk de markt, want er zijn vaak grote verschillen!

Unpaid kan je bijstaan voor al je B2B-invorderingen binnen België, ook voor kleinere bedragen. Sinds de start 1,5 jaar geleden, kiezen al meer dan 400 ondernemingen voor onze diensten. Gemiddeld wordt 89% van de claims geregeld binnen de 30 dagen. Bovendien krijg je het geld voor onze diensten op het einde van de rit ook terugbetaald van de wanbetaler én een schadevergoeding van max.10%.

Mots clés

Articles recommandés

Hoe pakken Belgische bedrijven hun payroll aan en wat zijn de grootste uitdagingen? Een overzicht !

Aangifte patrimoniumtaks: uitstel voor indiening in de praktijk ?

Apple, Alphabet, Meta, Amazon, Microsoft en ByteDance moeten volledig voldoen aan alle verplichtingen van de digitalemarktenverordening.