November is aangebroken en staat bol van de veranderingen. Bereid je voor op de impact op je portefeuille en je dagelijkse leven.
De opmerkingen in deze samenvatting zijn altijd gebaseerd op officiële en betrouwbare bronnen: je kunt ook met één klik naar de referentiedocumenten gaan voor meer details en andere praktische informatie.
Vergeet niet dat een van de belangrijkste maatregelen voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Het gaat om grenscontroles aan de Franse grens, die oorspronkelijk om veiligheidsredenen van 1 november 2024 tot 30 april 2025 zouden lopen!
> (Financiële) compensatie bij langdurige internet-/telefoonstoringen
Vanaf 1 november 2024 kunnen gebruikers die te maken krijgen met een ernstige onderbreking van hun internetverbinding of telefoonnetwerk een schadevergoeding eisen van hun telecomoperator.
Laten we eens kijken hoe en onder welke voorwaarden zij (enigszins) zouden kunnen betalen, met in het achterhoofd dat het aan hen is om hun klanten duidelijk uit te leggen wat de praktische regelingen voor compensatie zijn, hoewel het de bedoeling is dat deze procedure automatisch verloopt.
Voorwaarden
> De storing moet meer dan 8 uur duren;
> Het moet gaan om een internet- of telefoonstoring;
> De storing mag niet te wijten zijn aan overmacht (uitval door een natuurramp bijvoorbeeld).
Drie compensatiemogelijkheden
Globaal genomen kan de compensatie voor de eerste dag van de storing slechts één euro bedragen. Dit bedrag neemt toe zodra de storing meerdere dagen duurt (voor elke extra periode van 24 uur wordt deze vergoeding verhoogd met 1 euro, waarbij voor elke 24 uur 0,50 euro moet worden opgeteld).
Andere opties zijn een terugbetaling van een dertigste van de kosten van het maandabonnement of gratis toegang tot content waarvoor normaal gesproken betaald zou moeten worden, zoals films.
Let op: er wordt geen vergoeding betaald voor uitval door overmacht.
Logica: deze bedragen worden elk jaar aangepast aan de consumentenprijsindex.
> Vrije modemkeuze voor breedband en internettelefonie
Na een beslissing van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) in oktober vorig jaar, zullen consumenten vanaf 1 november 2024 niet langer verplicht zijn om een modem of router te kopen bij hun operator wanneer ze een internetabonnement nemen.
Zoals nu al het geval is in een tiental Europese landen, waaronder Duitsland, Italië en Nederland, zullen gebruikers dus vrij zijn om te kiezen voor de modem-router van hun toegangsaanbieder of die van hun keuze, bijvoorbeeld voor DSL-netwerken, glasvezel en coaxiale kabel, omdat deze beter voldoet aan hun behoeften, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid.
Als klanten besluiten om hun eigen modem te installeren, moet deze voldoen aan de technische specificaties die op de verschillende betrokken websites worden gepubliceerd. Televisiediensten worden niet beïnvloed door deze beslissing.
GEZONDHEID
Sinutab en gelijkaardige producten onderworpen aan voorschrift
Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) heeft aangekondigd dat het de toegang tot Sinutab en gelijkaardige geneesmiddelen vanaf 1 november 2024 afhankelijk zal maken van het voorleggen van een medisch voorschrift.
Deze geneesmiddelen worden vaak gebruikt voor de symptomatische behandeling van verstopte neus bij verkoudheid, vaak in combinatie met andere actieve bestanddelen zoals paracetamol.
ONROEREND GOED
Nieuwe elementen voor Brusselse verhuurders en huurders
Vanaf 1 november 2024 zal de wetgeving inzake woninghuurovereenkomsten veranderen : huurwaarborg, huurovereenkomsten van korte duur, ongecontroleerde uitzettingen... standaardmodellen van de opzeggingbrief ...
Verwerking van de Renolution-premies
De hervatting van de verwerking van premies voor werkzaamheden waarvoor de saldofactuur is betaald vóór 31 december 2024, onder dezelfde voorwaarden als vóór de opschorting, is gepland voor de eerste helft van november.
Meer info: RENOLUTION!