Volgens verschillende bronnen zou er maandagochtend een akkoord zijn bereikt binnen de federale regering om een belasting op meerwaarden van roerende goederen in te voeren, een maatregel die een grote breuk in het Belgische fiscale landschap zou betekenen.
De circulerende informatie blijft voorlopig, maar geeft wel een beeld van de compromissen die binnen de meerderheid zijn gesloten. De definitieve tekst moet nog bij het Parlement worden ingediend en goedgekeurd, maar dit zijn de belangrijkste lijnen die uit de besprekingen binnen de Kern zouden voortkomen.
Ondanks de aarzelingen van het CD&V, zou de jaarlijkse vrijstelling van 10.000 € behouden blijven. Dit bedrag:
Aanvankelijk overwogen, zou de schrapping van de vrijstelling na 10 jaar detentie zijn geschrapt, op vraag van Vooruit, die een fiscale regeling voor langetermijninvesteringen wil behouden.
De voorkeursregeling die een vrijstelling tot 1 miljoen euro voorziet, zou van toepassing blijven, maar enkel op individuele titel.
Het zou niet meer mogelijk zijn om de in de familie (tot de 4ᵉ graad) gehouden aandelen te cumuleren om die drempel te bereiken.
Boven dit plafond zouden de meerwaarden onderworpen zijn aan een tarief dat oploopt tot 10%, volgens een progressief tarief.
Beheers- en patrimoniumvennootschappen zouden in de voorkeursregeling inbegrepen blijven, ondanks verschillende voorstellen om ze uit te sluiten. Dit punt heeft tot hevige discussies geleid tussen de partijen van de coalitie.
De tekst zou een expliciete uitsluiting van het pensioensparen (2ᵉ en 3ᵉ pijler) voorzien in het toepassingsgebied van de nieuwe belasting.
Deze verduidelijking volgt op een publieke controverse die door het CD&V werd gelanceerd, dat de mechanismen van individueel pensioensparen wil behouden.
Deze nieuwe belastingslaag zou in principe deel uitmaken van een breder politiek akkoord, gericht op de hervorming van de fiscaliteit in zijn geheel. Het verklaarde doel: de druk op arbeid te verlichten, met name voor lage en middeninkomens.
Het valt nog af te wachten of deze hervorming werkelijk zal toelaten het Belgische belastingsysteem duurzaam te herzien, of dat ze enkel de algemene fiscale druk zal verhogen door een extra belasting in te voeren op een terrein dat tot nu toe gevrijwaard bleef.
België is een van de laatste Europese landen dat meerwaarden van roerende goederen bij particulieren nog niet belast. Deze hervorming, indien ze er komt, zou een einde maken aan deze singulariteit.
We moeten nu wachten op de indiening van het wetsvoorstel bij het Parlement om de precieze termen en concrete modaliteiten van deze nieuwe belasting te beoordelen.
De definitieve compromissen zijn nog niet genomen, en de komende weken beloven beslissend te worden voor de toekomst van de tekst… en van de belastingplichtige.