Worldline en Febelin waarschuwen voor Card Stop-fraude via telefoon

Er wordt consumenten aangeraden om nooit bankgegevens te delen

De laatste tijd worden meer en meer mensen opgebeld door een nummer dat begint met ‘04’. De stem aan de andere kant van de lijn beweert een medewerker van Card Stop te zijn en informeert dat er verdachte transacties zijn gedetecteerd op een bankrekening. In realiteit gaat het hier om een frauduleuze oproep die niet van Card Stop komt maar van oplichters. Worldline en Febelfin herinneren consumenten eraan dat ze best nooit gegevens delen via sms, e-mail, sociale media of telefoon.

De oplichters gebruiken verschillende technieken om naar de bankgegevens van hun slachtoffers te vissen: sms, mail, sociale media en telefoonoproepen. In dat geval bellen ze de consumenten op terwijl ze zich voordoen als Card Stop-medewerker (vaak klinkt er eerst een geautomatiseerde boodschap) en informeren hen over frauduleuze transacties op hun bankrekening. Via enkele gewiekste manipulatietechnieken vragen de fraudeurs de slachtoffers om een ongebruikelijke handeling uit te voeren - zoals het downloaden van een applicatie op hun mobiele telefoon - om op die manier toegang te krijgen tot hun persoonlijke gegevens. Deze praktijken leiden uiteindelijk vaak tot een geplunderde bankrekening.

Worldline herhaalt enkele voorzichtigheidsregels om niet in de val te lopen:

  • Card Stop zal nooit proactief kaarthouders opbellen om ze op de hoogte te brengen van frauduleuze transacties. Accepteer daarom geen oproepen waarin wordt gevraagd om actie te ondernemen namens Card Stop. Dit zijn frauduleuze oproepen die bedoeld zijn om persoonlijke gegevens te verkrijgen. Hang onmiddellijk op!
  • Geef nooit pincode of andere bankcodes door via telefoon, mail, sms of sociale media. Worldline, de beheerder van Card Stop, of banken, zullen nooit om dit soort informatie vragen.

Wie toch in de val is getrapt volgt volgens Worldline best zo snel mogelijk het volgende stappenplan:

  • Blokkeer je kaart onmiddellijk door Card Stop te bellen op 078 170 170.
  • Neem contact op met je bank.
  • Verander je codes.
  • Dien een klacht in bij de politie.

Bron: Febelfin

Mots clés

Articles recommandés

Shopping apps: korting bij het winkelen, maar tegen welke prijs?

Nieuwe Febelfin campagne waarschuwt voor vals beleggingsadvies op social media

Frauduleuze tradingplatformen: hoe fraudeurs aan uw gegevens raken ?