Telewerken, een zeer modieus concept dat in het kader van de maatregelen ter bestrijding van Covid-19 op gedwongen wijze nieuw leven is ingeblazen, is een steeds wijdverbreide vorm van arbeidsorganisatie.
De ontwikkeling van de informatie- en informatietechnologie en een zekere flexibilisering van het werk hebben geleid tot een ingrijpende verandering in de organisatie van het werk en de arbeidsvormen.In iets minder dan 25 jaar zijn we achtereenvolgens overgestapt van (tele)werk naar informeel huis (1996), naar regulier telewerk (2005), naar incidenteel telewerk (2017) en ten slotte naar gedwongen telewerk (2020), waarbij de laatste meer op afstand dan telewerken leek.
Deze laatste vorm, die met de maatregelen van verkleuring moet verdwijnen, heeft bij de werknemers en hun werkgevers en zelfs bij de meest sceptische van hen enig enthousiasme gewekt.Het werk dat in april 2020 bij 6.500 werknemers in Frankrijk werd verricht, toont aan dat 68 % van de ondervraagde werknemers zegt tevreden en gemotiveerd te zijn voor telewerk.
Maar hoe gaan we van gedwongen telewerken naar gewoon thuis telewerken? Het respecteren van goede juridische praktijken op dit gebied.
Wij geven u de tien aandachtspunten die bij het opzetten van telewerken thuis in acht moeten worden genomen.
Frédéric Robert, advocaat gespecialiseerd in sociaal recht en auteur van talrijke boeken en artikelen over telewerken.
Bron: BECI