1. De markt blijft boomen
De arbeidsmarkt doet het goed: “Bedrijven blijven op zoek naar nieuw talent, wat een geruststellend gegeven is in tijden van economische onzekerheid”, aldus Iris Houtaar, Associate Director bij Robert Half.
2. De kandidaten zijn aan zet
Toch zien bedrijven hun openstaande posities niet altijd makkelijk ingevuld. Dat komt door de sterke positie van de kandidaten. Er zijn veel jobaanbiedingen, maar kandidaten hebben ook steeds hogere verwachtingen die de bedrijven niet altijd kunnen inlossen. Dat maakt dat vacatures langer open blijven staan.
3. Werkgevers slaan aan het twijfelen
Iris Houtaar: “Het enorme jobaanbod is benauwend voor sommigen. De drempel om een stap richting een nieuwe uitdaging te zetten wordt alsmaar groter. Het valt zelfs voor dat de kandidaat de communicatie met een nieuwe werkgever stopzet, ondanks een mondeling akkoord, en bij de oude werkgever blijft werken.”
4. Onderschat de interimjob niet
Ondanks de economische onzekerheid, blijft het aanbod aan vaste jobs relatief stabiel (-3%). Tijdelijke vacatures doen het dan weer minder goed en kennen een lichte daling (-12%). Toch mag het belang van tijdelijke jobs niet onderschat worden: ze geven bedrijven de nodige ademruimte in piekperiodes en kunnen een oplossing zijn wanneer vaste functies lang open staan. Werknemers die aan de slag gaan via interimjobs, doen dan weer veel ervaring op in verschillende sectoren en jobs. Een win-win!
5. Employer branding is van belang
Bedrijven moeten nog steeds het hoofd bieden aan de indexatie. Hierbij moeten ze de loonkost in toom houden, maar tegelijk competitief blijven op de arbeidsmarkt. En dat is niet altijd evident in een markt waarin torenhoge lonen betaald worden om talent binnen te halen. Bedrijven hebben daarom alle baat bij een sterke employer branding. In een markt waar jobs haast overvloedig lijken, kiest een kandidaat vooral voor de identiteit en waarden van een bedrijf.