Aankondiging controles FOD Financiën - CRM acties : stand van zaken !

In zijn antwoord op een parlementaire vraag, die begin december op Fisconetplus werd gepubliceerd, is de minister van Financiën expliciet over het onderwerp geweest.

Hij geeft ook een update over de stand van zaken met betrekking tot CRM-acties.

Goed om weten !

Parlementaire vraag nr. 1587 van mevrouw Leen Dierick d.d. 26.07.2023 Kamer, Vragen en Antwoorden, 2022-2023, QRVA 55/121 d.d. 06.10.2023, blz. 264

VRAAG (van mevrouw Dierick)

Tot enkele jaren geleden kondigde de FOD Financiën op de website aan welke doelgroepen meer risico liepen op belastingcontroles. Dit om de belastingplichtigen aan te sporen de fiscale verplichtingen na te komen. Sinds enkele jaren wordt deze info niet meer bekend gemaakt. In uw beleidsnota gaf u aan dat "de controleactiviteiten moeten toegespitst zijn op belastingplichtigen die hun verplichtingen niet nakomen of aan een risicoprofiel beantwoorden. Daarbij zal ingezet worden op nieuwe technieken om de onderscheiden doelgroepen te bepalen, op een maximaal geautomatiseerde verwerking, op een progressieve uitrol van het basketsysteem waarbij de taken verdeeld worden over een groter geografisch gebied met het oog op een flexibele inzet van medewerkers en een gelijke behandeling van de belastingplichtigen, op het verkleinen van de btw-kloof en verdere investeringen in kennisdeling via de bestaande netwerken en opleidingen op maat. Dit alles moet leiden tot een zo efficiënt mogelijke inzet van controlecapaciteit." Het lijkt me geen meerwaarde dat de FOD Financiën de doelgroepen van de fiscale controles niet meer op voorhand bekend maakt. Naar mijn mening motiveert dergelijke aankondiging het nakomen van de fiscale verplichtingen. Bovendien focust de FOD Financiën elk jaar op andere doelgroepen, maar kan uiteraard elke doelgroep nog steeds gecontroleerd worden, ook wanneer dit niet wordt aangekondigd.

1. Waarom kondigt de FOD Financiën niet meer op voorhand aan wie of welke groepen meer risico op een controle lopen?

2. Wordt er overwogen om zoals voorheen opnieuw aan te kondigen welke doelgroepen meer risico op controle lopen? Zo ja, wanneer zal dit opnieuw ingevoerd worden? Zo nee, waarom niet?

3. In antwoord op schriftelijke vraag nr. 966 van 25 maart 2022 (Vragen en Antwoorden, Kamer, 2021-2022, nr. 83) van de heer Steven Matheï stelde u dat u vanaf 2022 CRM-acties zou uitvoeren.

a) Kunt u een overzicht bezorgen van de uitgevoerde CRM-acties in 2022 en 2023 tot op heden?

b) Welke CRM-acties staan op de planning in 2023 en 2024?

ANTWOORD (Vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale loterij)

1. Sinds 2019 kondigen we de controleacties niet meer proactief aan. De reden is dat dergelijke aankondiging bij het starten van een controleactie (die gaat over voorgaande aanslagjaren) de belastingplichtige niet meer de kans gaf om zijn fiscale situatie te corrigeren.

2. We kondigen ook in de toekomst geen specifieke controleacties meer aan. We geven wel de krachtlijnen van onze controleaanpak mee. Die bepalen we rekening houdend met de beleidsprioriteiten van de minister van Financiën, belast met de coördinatie van de fraudebestrijding.

Het gaat voor deze legislatuur onder andere om:

- de VAT-gap (met onder meer aandacht voor ondernemers die geen elektronisch betaalmiddel aanbieden);

- internationale constructies en buitenlandse inkomsten;

- vrijstellingen doorstorting van bedrijfsvoorheffing.

We selecteren te controleren dossiers nu meestal op basis van sector-overschrijdende tendensen die we vaststellen via risicoanalyse van de data die we verzamelen, eerder dan op sectorniveau.

3. CRM-acties

Naast de controleacties organiseren we ook sensibiliserings- en CRM-acties om belastingplichtigen te informeren over specifieke thematieken en aandachtspunten waarvoor we non-compliant gedrag vaststellen. Op die manier willen we hen de mogelijkheid geven om zich meteen in regel te stellen en hun fiscale verplichtingen meteen correct te vervullen. Deze acties, die we opzetten in de periode van het fiscale jaar waarin de thematiek in kwestie actueel is, kunnen de vorm aannemen van een publicatie op de website van de FOD Financiën, een actie via de pers of een gerichte actie (per brief) aan een specifieke doelgroep.

a) CRM-acties in 2022-2023:

- influencers: informatie over hun fiscale verplichtingen - via website, sociale media - 13 mei 2022 en 9 juni 2023;

- vzw's die erkenning hebben gevraagd voor fiscaal aftrekbare giften sensibiliseren om rijksregisternummers op hun attesten te vermelden - brief - maart 2023;

- sensibiliseringsactie om grote ondernemingen aan te zetten om hun aanpak voor vrijstelling doorstorting bedrijfsvoorheffing aan een auto-evaluatie te onderwerpen - brief - april 2022 (6.858 brieven) en april 2023 (2.972 brieven);

- "Meerwaarde behaald bij de "snelle" wederverkoop van onroerende goederen in België" - brief - kort voor de aangifteperiode in de personenbelasting - 2022 (2.234 brieven) en 2023 (2.478 brieven).

b) CRM-acties gepland in 2024 (voorlopige lijst):

- herhaling van de CRM-actie "Meerwaarde behaald bij de "snelle" wederverkoop van onroerende goederen in België" - brief - kort voor de aangifteperiode in de personenbelasting;

- "Concessie van het recht om affiches of andere reclamedragers te plaatsen" - brief - kort voor de aangifteperiode in de personenbelasting (nog te bevestigen);


Mots clés

Articles recommandés

Salaris in België : de loonkloof in bruto-uurloon bedraagt 5,0% in België

Dubai’s toenemende aantrekkelijkheid als crypto-vriendelijke bestemming

Arizona en de belasting op roerende inkomsten: analyse en vooruitzichten