• FR
  • NL
  • EN

Artificiële intelligentie wordt steeds belangrijker voor Belgische bedrijven

Na jarenlang te hebben gefocust op connectiviteit en digitale apparatuur gaan Belgische bedrijven nu een stap verder met de integratie van artificiële intelligentie, cloud computing en geavanceerde gegevensanalyse. Dat blijkt uit de resultaten van de Enquête over het gebruik van Informatie- en Communicatietechnologieën (ICT) en e-commerce bij ondernemingen 2025 die Statbel, het Belgische statistiekbureau, jaarlijks organiseert[1].

Digitale technologie maakt nu integraal deel uit van de manier waarop Belgische bedrijven functioneren. 9 op de 10 bedrijven[2] beschikken over een website waarop hun activiteiten en diensten gepresenteerd worden. 4 op de 5 gebruiken sociale media; dit percentage loopt op tot 95,3% voor de bedrijven met meer dan 250 werknemers. Maar de Belgische bedrijven zijn niet langer tevreden met deze traditionele toepassingen.

Steeds meer gebruiken gegevens, automatiseren processen en integreren kunstmatige intelligentie in hun activiteiten. Deze tendens is bijzonder hoog in grote bedrijven.


AI zet beslissende stap voorwaarts

In 2025 gebruikt meer dan 1 op de 3 bedrijven (34,5%) ten minste één artificiële intelligentietechnologie. Dit percentage stijgt tot 3 op de 4 bij bedrijven met meer dan 250 werknemers, wat bevestigt dat AI een strategische tool aan het worden is voor grote bedrijven. Technologieën voor de automatische analyse van geschreven taal behoren tot de meest voorkomende toepassingen en worden door bijna een kwart van de bedrijven (23%) gebruikt.


Gegevens en de cloud herdefiniëren onze manier van werken

Bijna 1 op de 2 bedrijven voert intern gegevensanalyses uit en 1 op de 5 gebruikt een externe dienstverlener. 37% van de bedrijven voeren gegevensanalyses uit op gegevens van transactie-overzichten zoals verkoopdetails of betaaloverzichten. 27,7% van de bedrijven voeren gegevensanalyses uit op klantengegevens zoals hun aankoopinformatie, woonplaats, voorkeuren, klantbeoordelingen en zoekopdrachten.

De opkomst van cloud computing speelt een centrale rol in deze ontwikkeling. 3 op de 5 bedrijven kopen cloudservices, een percentage dat stijgt tot 9 op de 10 bij bedrijven met meer dan 250 werknemers.

AI, de cloud en geavanceerde gegevensanalyse worden steeds vaker samen gebruikt. Bijna 1 op de 4 bedrijven (22,8%) combineert deze drie elementen; dit percentage stijgt tot 70% bij bedrijven met meer dan 250 werknemers.


Uit de enquête blijkt ook dat:

  • Meer dan de helft van de Belgische bedrijven vacatures op hun website publiceert of de mogelijkheid biedt om online te solliciteren. Dat aandeel loopt op tot 90,4% bij bedrijven met meer dan 250 werknemers.
  • 3 op de 5 bedrijven gebruiken ERP-software (Enterprise Resource Planning). Dit percentage bedraagt 94,5% voor bedrijven met meer dan 250 werknemers.
  • 2 op de 5 bedrijven gebruiken CRM-software (Customer Relationship Management). Dit percentage bedraagt 77,1% voor bedrijven met meer dan 250 werknemers.
  • 3 op de 10 bedrijven gebruiken BI-software (business intelligence). Voor bedrijven met meer dan 250 werknemers is dit 88,7%.
  • 3 op de 10 bedrijven gebruiken ICT-systemen of -oplossingen om hun verbruik te beperken Dit percentage bedraagt 60,9% voor bedrijven met meer dan 250 werknemers.

[1] Enquête georganiseerd op Europees niveau op basis van Verordeningen (EG) 808/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 en (EG) 1006/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009.

[2] Ondernemingen van minstens 10 personen.



Mots clés

Articles recommandés

Indexcijfer der consumptieprijzen - Inflatievooruitzichten [02/12/2025]

Een op zeven kmo’s ziet flexi-jobs als strategisch instrument voor werkdruk

Het MKB in het tijdperk van verandering: Hoe aanpassen en floreren?