Wanneer een werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt aan een werknemer ontstaat er een belastbaar voordeel van alle aard wanneer de werknemer deze wagen ook voor privédoeleinden mag gebruiken.
Sinds 1 januari 2012 wordt het fiscaal voordeel van alle aard van bedrijfswagens forfaitair bepaald aan de hand van de volgende formule:
[ ((cataloguswaarde x correctiecoëfficiënt) x 6/7) x CO2-coëfficiënt ] = belastbaar voordeel in natura bedrijfswagen op jaarbasis
In de berekening van het voordeel van alle aard is de CO2-coëfficiënt een belangrijke factor. Deze coëfficiënt wordt jaarlijks herzien op basis van de globale evolutie van de CO2-uitstoot van het nationale bedrijfswagenpark. Om de CO2-coëfficiënt te bepalen, wordt het CO2-uitstootgehalte van de bedrijfswagen vergeleken met een referentie-CO2-uitstoot.
De referentie-CO2-uitstoot voor inkomstenjaar 2025 werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 12 december 2024. Het nieuwe KB is van toepassing op de vanaf 1 januari 2025 toegekende voordelen van alle aard. De referentie-CO2-uitstoot voor 2025 bedraagt 59 gr/km voor voertuigen met een dieselmotor en 71 gr/km voor voertuigen met een benzine-, LPG- of aardgasmotor. Voor inkomstenjaar 2024 bedroeg de referentie-CO2-uitstoot 65 gr/km voor voertuigen met een dieselmotor en 78 gr/km voor voertuigen met een benzine-, LPG- of aardgasmotor.
De basis-CO2-coëfficiënt bedraagt 5,5% voor de vermelde referentie-CO2-uitstoten. Als de effectieve CO2-uitstoot van de bedrijfswagen hoger ligt dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verhoogd met 0,1% per CO2-gram boven deze referentie-uitstoot, met een maximum van 18%. Ligt de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen lager dan de referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verminderd met 0,1% per CO2-gram onder de referentie-uitstoot, met een minimum van 4%.
De nieuwe referentie-CO2-uitstoten voor 2025 liggen dus opnieuw wat lager dan in 2024. Hierdoor zal de CO2-coëfficiënt van heel wat bedrijfswagens stijgen met een hoger belastbaar voordeel van alle aard in 2025 tot gevolg.