Besluitvorming: enkele principes om u te leiden!

Hier zijn 12 principes die u kunnen helpen om betere beslissingen te nemen...

  1. Wanneer er meer dan één persoon betrokken is, zorg ervoor dat iedereen zijn rollen en verantwoordelijkheden volledig kent;
  2. Alle beslissingen moeten worden genomen op het laagst mogelijke niveau van de organisatie. Dit bevordert de verantwoordelijkheid van de teams, helpt bij hun persoonlijke ontwikkeling, vermindert vertragingen en andere knelpunten;
  3. "Low-cost" beslissingen, d.w.z. beslissingen die weinig impact hebben en gemakkelijk te corrigeren zijn bij fouten, moeten snel worden genomen zonder er te veel energie aan te besteden;
  4. De meeste beslissingen zijn gebaseerd op onvolledige informatie, wat een zekere mate van onzekerheid of zelfs twijfel met zich meebrengt. Wen aan deze situatie. Als alles zwart-wit was, zouden beslissingen te gemakkelijk te nemen zijn en niet spannend;
  5. "High-cost" beslissingen die een belangrijke impact hebben op het bedrijf en de componenten ervan en waarbij het moeilijk is om terug te komen, moeten zorgvuldig worden overwogen. Ik zie regelmatig gevallen waarin het management urenlang debatteert over triviale punten terwijl de echte kritische beslissingen in een paar minuten worden genomen in de veronderstelling dat alles vooraf is goedgekeurd. Een gevaarlijke veronderstelling.
  6. Wanneer u een beslissing neemt, houd dan nooit rekening met het geld dat al is uitgegeven, want dat krijgt u niet terug. Het kan gênant, frustrerend en tutti quanti zijn om het uitgegeven te hebben zonder enig resultaat. Maar het is zeker beter om dit feit te accepteren dan te blijven investeren in een project dat een geldput zou worden. Denk in andere termen aan de toekomstige kasstroom wanneer u uw beslissing neemt.
  7. Besluitvorming is een kunst en een wetenschap. Gebruik kwantitatieve en kwalitatieve gegevens voordat u uw beslissing neemt. Als uw ervaren team zegt dat uw beslissing een slecht idee is, luister dan naar hen, zelfs als ze niet perfect kunnen uitleggen waarom. Het feit is dat dit team ervaring heeft opgebouwd die soms kan lijken op een soort zesde zintuig. Geesten, ga verder, er is hier niets te zien;
  8. Het gebeurt dat managers, met goede bedoelingen, beslissingen nemen die hun afdeling, hun activiteit, hun team bevoordelen, zonder de "big picture" te zien en dus wat het beste is voor de organisatie als geheel. Wees waakzaam! Deze managers die in staat zijn om het belang van het bedrijf voor hun eigen belang te zien, zijn uw beste bondgenoten;
  9. Vermijd lineair denken, onze wereld is te complex daarvoor. Analyseer het probleem vanuit verschillende hoeken door andere mensen te betrekken die andere perspectieven, andere manieren van denken hebben. Niet alleen zal de reflectie rijker zijn, de oplossing van betere kwaliteit, maar dit zal ook de goedkeuring van een groter aantal mensen mogelijk maken, wat de implementatie van de beslissing zal vergemakkelijken;
  10. Als u wat tijd heeft en voor een belangrijke beslissing staat, "slaap er een paar uur over" voordat u het aankondigt. U gelooft het misschien niet, maar het onderbewustzijn kan wonderen doen...;
    Eens de beslissing is genomen, doe alles om het een succes te maken. Verander het niet bij het minste probleem. Geef het de kans om te slagen zonder koppig te zijn, want als de beslissing slecht is, zult u geen andere keuze hebben dan terug te draaien. Zelfs in dat geval zou het niet als een mislukking beschouwd moeten worden, maar als een leermoment;
  11. Als u een verkeerde beslissing neemt, voel u dan niet schuldig (anderen zullen zich een plezier doen om dat te doen). Analyseer de feiten en begrijp het hoe en waarom. Wat fundamenteel is, is om van uw fouten te leren en uw besluitvormingsproces te verbeteren.

En u, heeft u andere principes die de besluitvorming kunnen verbeteren?

Mots clés

Articles recommandés

Bevrijd jezelf van de angsten die bedrijfsleiders achtervolgen.

Leiders in telewerk: Vermijd de verborgen valkuilen!