De FOD Financiën publiceerde op 6 juni 2018 de circulaire 2018/C/69 op www.fisconet.be. Deze circulaire biedt de context, de principes en voorwaarden van de strategie die inzake afbetalingsplannen door de Algemene Administratie van de Inning en Invordering werd uitgewerkt. Deze strategie werd intussen geïmplementeerd en bijgestuurd in functie van de opgedane ervaringen.
De praktijk waarbij de beoordeling van een vraag tot afbetalingsplan tot de discretionaire bevoegdheid van een rekenplichtige –ontvanger behoorde, was al langer niet houdbaar. Het leidt tot een ongelijke behandeling van burger en onderneming en was al vaker het voorwerp van gefundeerde kritiek door het Rekenhof. Een wijziging in het statuut van de rekenplichtige, laat de Administratie toe om, ook inzake de afbetalingsplannen, algemene richtlijnen op te leggen [1]. Een dergelijk kader is ook nodig in een procesgeoriënteerde organisatie als de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën. Deze procesmatige aanpak van de afbetalingsplannen is een noodzaak en staat garant voor:
Omdat het haar kernopdracht is, beschikt de AAII over heel wat gegevens over het betaalgedrag van burgers/ondernemingen, de gemiddelde looptijd van de toegestane afbetalingsplannen, de mate waarin deze worden gerespecteerd en de evolutie van de invorderingsratio in functie van de ouderdom van de schuld. Deze resultaten vormden het vertrekpunt bij de uitwerking van de strategie inzake afbetalingsplannen. Zonder in detail te treden, blijkt uit de analyses:
Deze elementen vindt men dus telkens terug in ieder van de volgende basisprincipes.
De drempel voor het bekomen van een kortlopend afbetalingsplan wordt aanzienlijk verlaagd. Hieraan worden slechts beperkte voorwaarden gesteld:
Let wel!
Een afbetalingsplan dat
wordt aan een voorafgaand onderzoek onderworpen. Daarbij brengen we in rekening:
Indien blijkt dat een regeling met betaling van de schuld(en) binnen de 12 maanden na het ontstaan ervan uitgesloten is, zal het afbetalingsplan worden geweigerd. Het gevoerde onderzoek zal, in dat geval, bijna altijd leiden tot de conclusie dat de betaalproblemen van de aanvrager niet tijdelijk, maar structureel zijn. Het toestaan van een plan met een looptijd van meer dan 12 maanden biedt geen oplossing voor deze situatie:
Toch zijn er, buiten het afbetalingsplan, alternatieve oplossingen mogelijk en noodzakelijk. Deze oplossingen zijn ofwel wettelijk ofwel administratief geregeld. Net als voor het afbetalingsplan geldt ook voor deze alternatieven dat ze voor iedere burger/onderneming onder gelijke voorwaarden worden toegepast. Kenmerkend voor ieder van deze procedures is dat naast eventuele langere betaaltermijnen ze gepaard gaan met begeleidende maatregelen die de burger/onderneming moeten toelaten uit de financiële moeilijkheden te komen (fresh start).
In de beslissing van afwijzing zal gewezen worden op elk van deze alternatieve procedures en hoe ze in te dienen.
Deze procedure is er specifiek voor burgers/ondernemingen met structurele betaalproblemen:
Deze procedure wordt gevoerd:
Bij ontvangst van een ontvankelijk[4] verzoekschrift, zal de Gewestelijke directeur onderzoeken:
De Gewestelijke directeur kan na onderzoek de volgende beslissingen nemen:
Ook de wetgever voorziet in procedures voor burgers en ondernemingen met structurele betaalmoeilijkheden die ook in dit kader uitkomst kunnen bieden, zoals:
Deze richtlijnen voor zowel het afbetalingsplan als voor de ASR, zijn van toepassing op alle fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen waarvan de inning en invordering aan de AAII is toevertrouwd. Ze zijn ook van toepassing op schulden waarvoor al een invorderingsactie werd aangevat.
Er gelden evenwel twee uitzonderingen.
Een afbetalingsplan kan via verschillende kanalen worden gevraagd:
Het infocenter is hoe dan ook het eerste aanspreekpunt voor de aanvraag van een afbetalingsplan.
* * * * * * * *
Er kan u geen afbetalingsplan worden toegestaan : u moet uw schuld meteen betalen.
Mevrouw, Mijnheer,
U vroeg om de volgende schuld(en) gespreid te kunnen betalen ( bedragen in euro ) :
Kan u binnen een redelijke termijn uw schuld betalen maar niet de intresten? Dan kan u een vraag indienen om kwijtschelding van de intresten te bekomen. De aanvraag moet worden ingediend bij deGewestelijk directeur. Meer info omtrent de aanvraagprocedure vindt u op de website van de FOD Financiën:https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/betalen_of_terugkrijgen/betalingsproblemen#q3 of via de infocenters [5]
Mogelijks zijn uw betaalproblemen slechts van tijdelijke aard en verwacht u snel een verbetering van uw financiële situatie?
Om die tijdelijke liquiditeitsproblemen te overbruggen , kunt u natuurlijk ook advies vragen bij uw kredietinstelling. Hou immers rekening met de hoge intrestvoeten die door de FOD Financiën bij laattijdige betalingen aangerekend worden. Een alternatieve financiering kan dan inderdaad voordeliger zijn.
Wanneer u hoofdzakelijk schulden heeft bij de FOD Financiën, kan de administratieve schuldenregeling een oplossing bieden.
Samen zoeken we dan naar een realistische oplossing voor uw structurele betaalmoeilijkheden en streven we naar een betalingsregeling voor het geheel van uw schulden bij de FOD Financiën en dit binnen een toch redelijke termijn.
In functie van uw financiële situatie onderzoeken we de mogelijkheid voor langere betaaltermijnen. Dit kan al dan niet in combinatie met een geheel of gedeeltelijke vrijstelling van de nalatigheidsintresten of andere begeleidende maatregelen.
In uitzonderlijke gevallen en indien de wettelijke voorwaarden daartoe vervuld zijn, kan de FOD Financiën zelfs beslissen om een deel van uw schulden niet langer op te eisen.
Alvorens een schuldenregeling van deze omvang wordt toegestaan, zal uw financiële situatie grondig worden onderzocht, dat begrijpt U. We rekenen hierbij op uw volledige medewerking en transparantie ook bij het naleven van de voorwaarden die met deze schuldenregeling gepaard gaan.µ
Hoe kan u deze administratieve schuldenregeling aanvragen?
Stuur een mail naar het infocenter, om het aanvraagformulier te krijgen. Het formulier bevat een code. Zonder deze code zal de aanvraag niet in aanmerking worden genomen:
Al de overige informatie is opgenomen in het aanvraagformulier. Voor extra advies kan u ook terecht op de infocenters[6].
Wanneer u naast uw schulden bij de FOD Financiën nog belangrijke privéschulden heeft, moet een oplossing gevonden worden in samenspraak met al uw schuldeisers. De collectieve schuldenregeling biedt hiervoor een uitkomst.
Indien uw betalingsproblemen structureel zijn, langdurig en niet van tijdelijke aard, kunt u beroep doen op een regeling collectieve schuldenregeling, behalve als u een handelaar bent.
Dit kan je doen via het OCMW of het CAW van jouw gemeente/regio. Je kan de aanvraag ook zelf indienen bij de arbeidsrechtbank van je woonplaats.
https://economie.fgov.be/nl/publicaties/schuldoverlast-u-staat-er-niet
Indien u als vennootschap/handelaar wordt geconfronteerd met duurzame liquiditeitsproblemen verwijzen we naar de diverse procedures beschreven in het boek XX (insolventie van ondernemingen) van het Wetboek Economisch Recht.
In uitzonderlijke gevallen en indien de wettelijke voorwaarden vervuld zijn, kan de FOD Financiën beslissen om een deel van uw schulden niet langer op te eisen. De aanvraag moet worden ingediend bij de Gewestelijk directeur. Meer info omtrent de aanvraagprocedure vindt u op de site van de FOD Financiën: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/betalen_of_terugkrijgen/betalingsproblemen#q2 of via de infocenters.
Dan kunt u beroep doen op de Fiscale Bemiddelingsdienst. Meer informatie kan u terugvinden op de website: https://financien.belgium.be/nl/over_de_fod/structuur_en_diensten/autonome_diensten/fiscale_bemiddeling
Raakt u niet wijs uit uw problemen, wenst uw geadviseerd te worden inzake uw financiële situatie of heeft u nood aan begeleiding, dan kan u steeds terecht bij een OCMW of CAW. Alle OCMW's en veel CAW's hebben een instelling voor schuldbemiddeling die u met raad en daad bij kunnen staan.
Meer info?
Woont u in het Vlaamse Gewest? Consulteer dan bijvoorbeeld de volgde site:http://www.eerstehulpbijschulden.be/
Woont u in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest? Consulteer dan bijvoorbeeld de volgende sites: http://www.ccc-ggc.irisnet.be/nl/bijstand-aan-personen/diensten-voor-schuldbemiddeling enhttp://www.mediationdedettes.be/-Individuen-Hulp-nodig-75-?lang=nl.
De FOD Financiën heeft ook medewerkers ter beschikking die u bij deze keuzes kunnen adviseren. Hiervoor kan u terecht op de infocenters[7].
* * * * * * * *
[1] Het Rekenhof heeft ook aangegeven dat de aansprakelijkheid van de ontvangers niet langer een belemmering is voor het geven van instructies over het toekennen en weigeren van afbetalingsplannen. Deze aansprakelijkheid is immers beperkt tot zware fouten, nalatigheid of herhaalde lichte fouten (art. 38 van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat – in werking getreden op 1 januari 2012
[2] Zie ook de loonbeschermingswet: stemt overeen met het gedeelte van een loon dat niet voor beslag vatbaar is.
[3] We voorzien een vast bedrag per kind ten laste. De kinderbijslag wordt niet als inkomen in rekening gebracht. Het gaat dus om een vast bedrag bovenop de kinderbijslag. De toenemende kosten in functie van de leeftijd van het kind worden opgevangen door het variërend kindergeld.
[4] Een verzoekschrift is enkel ontvankelijk nadat een afbetalingsplan werd geweigerd omwille van een looptijd van >12 maanden, onvoldoende betaalcapaciteit en structureel betaalprobleem.
[5] https://financien.belgium.be/nl/site/infocenters
[6] https://financien.belgium.be/nl/site/infocenters