Circulaire 2020/C/145 over de fiscale vrijstelling voor vrijwillige overuren in kritieke sectoren in het kader van de COVID-19-pandemie

De Algemene Administratie van de Fiscaliteit – Personenbelasting publiceerde op 20/11/2020 de Circulaire 2020/C/145 over de fiscale vrijstelling voor vrijwillige overuren in kritieke sectoren in het kader van de COVID-19-pandemie.

Addendum bij de circulaire 2020/C/110 van 27.08.2020.



Inhoudstafel

I. Inleiding
II. Bespreking

1. Toepassingsgebied van de maatregel
2. Beoordeling van de grens van 120 vrijwillige overuren
3. Voorbeelden


I. INLEIDING

1. De fiscale vrijstelling van de bezoldigingen met betrekking tot 120 vrijwillige overuren die bij de werkgevers die tot de kritieke sectoren behoren werden gepresteerd tijdens de periode van 01.04.2020 tot en met 30.06.2020, werd besproken in de circulaire 2020/C/110 van 27.08.2020.

2. In dit addendum worden bijkomende verduidelijkingen gegeven, meer bepaald over het toepassingsgebied van de maatregel en over de beoordeling van de grens van 120 vrijwillige overuren.


II. BESPREKING
1. Toepassingsgebied van de maatregel

3. De vrijstelling van de bezoldigingen met betrekking tot 120 vrijwillige overuren wordt verleend in afwijking van de artikelen 31, tweede lid, 1° en 32, WIB 92 (1).

(1) Art. 16, § 1, eerste lid, van de wet van 29.05.2020 houdende diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19-pandemie (BS 11.06.2020).

4. Dit betekent dat de vrijstelling zowel van toepassing kan zijn op de bezoldigingen van werknemers als op de bezoldigingen van bedrijfsleiders.

De bezoldigingen van bedrijfsleider die werden verkregen naar aanleiding van een werkzaamheid als zelfstandig bedrijfsleider kunnen evenwel niet in aanmerking komen voor de vrijstelling (2).

(2) Voor de toepassing van de vrijstelling moet het immers gaan om overuren die overeenkomstig hoofdstuk 2 van het bijzondere-machtenbesluit nr. 14 van 27.04.2020 tot uitvoering van artikel 5, § 1, 5°, van de wet van 27.03.2020 die machtiging verleent aan de koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 (II) tot vrijwaring van een vlotte arbeidsorganisatie in de kritieke sectoren, bij de werkgevers die tot de kritieke sectoren behoren werden gepresteerd. Zelfstandige bedrijfsleiders kunnen, in die hoedanigheid, geen vrijwillige overuren presteren in de zin van het bijzondere-machtenbesluit nr. 14 en de Arbeidswet van 16.03.1971 (dit is enkel mogelijk door personen die arbeid leveren onder gezag van een werkgever).


2. Beoordeling van de grens van 120 vrijwillige overuren

5. De fiscale vrijstelling van 120 vrijwillige overuren gepresteerd bij de werkgevers in de kritieke sectoren geldt per belastbaar tijdperk (3) en per belastingplichtige.

(3) Met dien verstande dat enkel de vrijwillige overuren gepresteerd tijdens de periode van 01.04.2020 t.e.m. 30.06.2020 in aanmerking kunnen komen voor de vrijstelling.

6. Indien een werknemer bij verschillende werkgevers vrijwillige overuren presteert die in aanmerking kunnen komen voor de vrijstelling, is het mogelijk dat in hoofde van iedere werkgever er geen overschrijding is van de grens van 120 vrijwillige overuren, maar wel in hoofde van de werknemer.

Wanneer de grens van 120 vrijwillige overuren in hoofde van de werknemer wordt overschreden, zullen de bezoldigingen met betrekking tot de overschrijding pro rata worden belast op basis van het totaal aantal voor de vrijstelling in aanmerking komende vrijwillige overuren (zie voorbeeld 2 hierna).

De bepaling van de overschrijding van de 120 vrijwillige overuren en de opname in de belastbare basis zal bij de berekening van de verschuldigde belasting geautomatiseerd gebeuren op basis van de gegevens in de aangifte van de belastingplichtige.


3. Voorbeelden

7. Voorbeeld 1

Leander oefent bij een werkgever die tot de kritieke sectoren behoort twee van mekaar onderscheiden werkzaamheden uit: als werknemer en als zelfstandig bestuurder. De bezoldigingen die hij als werknemer verkrijgt zijn door toepassing van het attractiebeginsel belastbaar als bezoldigingen van bedrijfsleider.

Leander presteerde bij zijn werkgever in de hoedanigheid van werknemer 45 vrijwillige overuren die in aanmerking komen voor de vrijstelling. Hij ontvangt voor deze gepresteerde overuren een bezoldiging van 850 euro.

De bezoldigingen die hij specifiek en uitsluitend verkrijgt n.a.v. het presteren van de voor vrijstelling in aanmerking komende overuren (850 euro) zijn vrijgesteld.


8. Voorbeeld 2

Willem werkt halftijds voor 2 werkgevers die tot de kritieke sectoren behoren.

Zowel bij werkgever A als bij werkgever B presteert hij 65 vrijwillige overuren in de periode van 01.04.2020 t.e.m. 30.06.2020. De bezoldigingen met betrekking tot deze overuren bedragen respectievelijk 1.040 euro en 1.105 euro.

Willem presteerde in totaal 130 vrijwillige overuren die voor de vrijstelling in aanmerking kunnen komen. Echter, slechts 120 van de 130 vrijwillige overuren kunnen daadwerkelijk worden vrijgesteld.

De bezoldigingen met betrekking tot 10 overuren zijn belastbaar. De berekening van de belastbare bezoldigingen gebeurt pro rata op basis van het totaal aantal gepresteerde overuren tijdens die periode:

(1.040 + 1.105) x 10/130 = 165 euro (3).

(3) Totale bezoldiging m.b.t. de voor vrijstelling in aanmerking komende vrijwillige overuren x aantal uren van de overschrijding / totaal aantal voor vrijstelling in aanmerking komende vrijwillige overuren.

Interne ref.: 725.661/2


Bron: Fisconetplus

Mots clés

Articles recommandés

Arizona en de belasting op roerende inkomsten: analyse en vooruitzichten

Bedrijfsfiets moet verplicht vermeld worden op de fiscale fiche

Laat jouw werknemers tijdig hun overuren recupereren!