De federale Ombudsman onderzoekt het voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte

In 2019 kregen ongeveer 3.200.000 burgers een voorstel voor een vereenvoudigde belastingaangifte (VVA) De federale ombudsman ontvangt regelmatig klachten over de VVA van de FOD Financiën : hij zal onderzoeken hoe de FOD Financiën burgers die een VVA ontvangen, informeert. Hij wil in het bijzonder weten of de overheidsdienst voldoende duidelijk en transparant is.
De Ombudsman plant het onderzoeksrapport in de zomer 2020 aan het federale parlement te bezorgen.


Wat is de taak van de federale Ombudsman?


  • De federale Ombudsman werd opgericht met als doel een meer open, toegankelijke en gebruikersvriendelijke administratie op te bouwen waarin de burger vertrouwen heeft.
  • Hij kan, zowel op basis van klachten, als op vraag van de Kamer van volksvertegenwoordigers het optreden van de federale administratieve overheden onderzoeken. Hij zoekt naar concrete oplossingen voor problemen en bemiddelt tussen burger en overheid.
  • Op basis van zijn bevindingen over de werking van de administratie brengt hij verslag uit aan de Kamer en doet hij aanbevelingen.
  • Hij brengt jaarlijks verslag uit. Dat verslag wordt in de commissie voor de Verzoekschriften van de Kamer van volksvertegenwoordigers besproken.
  • Anderzijds kan de commissie voor de Verzoekschriften petities doorsturen naar de federale Ombudsman voor behandeling van de klachten op grond van de wet die zijn bevoegdheid regelt.


Hoe kan je contact opnemen ?

  • Een klacht?

- gebruik het klachtenformulier in Word of in PDF en stuur het

- per e-mail : contact@federaalombudsman.be

- per brief aan : de federale Ombudsman, Leuvenseweg 48 bus 6 in 1000 Brussel

- per fax : + 32 2 289 27 28

  • Een vraag?

- telefonisch : gratis nummer 0800 999 62 of + 32 2 289 27 27

- via e-mail : contact@federaalombudsman.be

- per brief aan : de federale Ombudsman, Leuvenseweg 48 bus 6 - 1000 Brussel

- per fax : + 32 2 289 27 28


Voorstel voor een vereenvoudigde belastingaangifte

Het aantal VVA’s dat de FOD Financiën uitstuurt is in 5 jaar tijd met meer dan 50% gestegen. In 2019 kregen ongeveer 3.200.000 burgers een voorstel voor een vereenvoudigde belastingaangifte. Het gaat voornamelijk om werknemers in loondienst met een stabiele fiscale situatie, gepensioneerden en mensen die een sociale uitkering ontvangen.

De federale ombudsman ontvangt regelmatig klachten over de voorstellen van vereenvoudigde belastingaangifte (VVA) van de FOD Financiën. Hij stelt vast dat veel mensen problemen ondervinden met gecodeerde of ontbrekende gegevens. Op die manier mislopen ze mogelijk bepaalde belastingvoordelen.

|

Guido Herman, federaal ombudsman: “De klachten die we ontvangen roepen veel vragen op over de informatie en transparantie. Welke gegevens moeten de burgers precies controleren? Zijn de gegevens volledig? En welke gegevens bevatten mogelijk fouten? Hoe worden kinderen ten laste toegewezen? De burgers hebben vertrouwen in de overheid en de VVA maakt het hen makkelijker om de aangifte te doen, maar ze hebben geen ijkpunten om te controleren of de automatisch ingevulde gegevens kloppen. De burgers blijven echter verantwoordelijk voor hun eigen belastingaangifte. Ze moeten weten dat, als ze niet reageren op de voorgestelde belastingberekening, dit wil zeggen dat ze akkoord gaan met het voorstel.”


Federale Parlement


Het onderzoek gebeurt in overleg met de FOD Financiën.


De Ombudsman plant het onderzoeksrapport in de zomer 2020 aan het federale parlement te bezorgen.


Bron

Federale Ombudsman, nieuws, 26/02/2020


Mots clés

Articles recommandés

De federale Ombudsman vraagt actie om het vertrouwen met de burger te versterken

Details en gevolgen van de nieuwe kenmerken van de belastingaangifte 2024: IPP 2024 persconferentie

Alles over de nieuwe aangiftetermijnen voor de personenbelasting voor 2024