
Flexi-jobs winnen terrein als slimme oplossing om pieken in de werkdruk op te vangen bij Belgische kmo’s. Een op zeven kmo’s (14%) ziet ze zelfs als een strategisch instrument om snel en flexibel te schakelen. Vooral bedrijven met arbeiders zetten hierop in: bijna 1 op 3 (30%) rekent op flexi-jobbers om de continuïteit te verzekeren. Nog eens 18% van de kmo’s kijkt reikhalzend uit naar de uitbreiding van het systeem, maar mag vandaag nog niet instappen.
Bijna de helft van de Belgische kmo’s (45%) ziet potentieel in flexi-jobs, maar de invulling verschilt sterk. De grootste believers? Kmo’s die flexi-jobs inzetten als strategisch instrument om pieken op te vangen of talent aan te trekken. Vooral ondernemingen met arbeidersprofielen springen eruit: 30% beschouwt flexi-jobs als een cruciale hefboom.
Ook binnen de bredere groep zijn er duidelijke nuances:
Maar niet iedereen is overtuigd.
Anneleen Verstraeten, KMO expert bij SD Worx: “Flexi-jobs zijn belangrijk om werkpieken op te vangen, zeker in sectoren met een tekort aan mankracht. Voor een op drie kmo’s met arbeidersprofielen is het een strategisch instrument. In andere sectoren is het moeilijker in te passen; vaak omdat men andere oplossingen inzet zoals uitzendarbeid of studenten (44%), of omdat het niet toegelaten is (41%). Specifieke vakkennis kan ook een hindernis zijn.”
Bijna één op vijf kmo’s (18%) betreurt dat ze vandaag geen flexi-jobs mogen inzetten en volgt de wettelijke evoluties op de voet. Deze bedrijven zien duidelijk potentieel. Slechts 4% rapporteert negatieve ervaringen, tegenover 13% die positieve ervaringen aanhaalt als reden om flexi-jobs te blijven omarmen. Dat positieve beeld is het sterkst bij kmo’s met arbeiders: 47% heeft goede ervaringen, tegenover 19% bij kmo’s met bedienden. Ook opvallend: leeftijd speelt nauwelijks een rol. Driekwart (74%) van de kmo’s heeft geen voorkeur. Gepensioneerden zien flexi-jobs als een manier om langer actief te blijven, jongeren als een kans om nieuwe vaardigheden op te doen en mogelijkheden te ontdekken.Anneleen Verstraeten
Juridisch expert kmo bij
SD Worx
In de driemaandelijkse tewerkstellingsprognose van SD Worx zijn voor de 62e keer een voor België representatief aantal kmo's bevraagd naar hun verwachtingen over tewerkstelling. Hieraan namen 523 bedrijven van 1 - 250 werknemers deel tussen 9-22 september 2025. De respondenten zijn vooral bedrijfsleiders (56%) of verantwoordelijken personeelszaken (25%). Het betreft een online bevraging van de kmo’s in België aan de hand van een representatieve steekproef waarbij het onderzoeksbureau DataD.be de respondenten via e-mail aanspreekt. De studie wordt ieder kwartaal herhaald. Er wordt gewogen volgens regio en organisatiegrootte in functie van de populatie van kmo’s. De resultaten zijn representatief voor alle kmo’s in België. De wegingen zijn nooit groter dan 3. Voor de volledige steekproef van 523 kmo’s bedraagt de foutenmarge 4,28% (betrouwbaarheidsinterval van 95%).
Over SD Worx
SD Worx gelooft dat succes begint bij mensen. Gedreven medewerkers bouwen niet alleen een bloeiende organisatie uit, ze dragen ook maatschappelijk bij. Samen met zijn klanten stimuleert SD Worx een succesvol personeelsbeleid met voordelen voor werk, privéleven en maatschappij.
Als vertrouwde toonaangevende Europese leverancier voor HR- en payrolloplossingen voor alle organisaties en medewerkers levert SD Worx software, diensten en expertise op het vlak van payroll & reward, human capital management en workforce management. SD Worx is stevig verankerd in heel Europa en neemt al acht decennia het voortouw om samen met zijn klanten – grote en kleinere werkgevers – het engagement van werknemers te stimuleren en zo succes te verzekeren in de kern van hun organisaties.
Zo’n 95.000 kleinere en grote organisaties in heel Europa vertrouwen op SD Worx. Zowat 10.000 medewerkers zijn actief in 27 landen. SD Worx berekent de lonen van ongeveer 6 miljoen medewerkers en behoort wereldwijd tot de top vijf. In 2024 realiseerde het een omzet van 1,180 miljard euro.
Meer info op www.sdworx.com / Volg ons via LinkedIn