• FR
  • NL
  • EN

Een uitgebreider en soepeler mobiliteitsbudget

Om de omschakeling richting een meer groene en duurzame mobiliteit meer impact te geven, moeten we zoveel mogelijk mensen bereiken. Daarom wordt vanaf 1 januari 2022 het mobiliteitsbudget vereenvoudigd, soepeler gemaakt én uitgebreid.

De versterking van het mobiliteitsbudget moet ervoor zorgen dat meer mensen sneller kennismaken met duurzame opties voor woon-werkverkeer zoals openbaar vervoer, de fiets en een elektrische wagen.

Knelpunten

Het mobiliteitsbudget kan worden besteed in drie pijlers.

Pijler 1: milieuvriendelijke wagen

De bedrijfswagen kan deel blijven uitmaken van het mobiliteitsbudget. Maar niet elke wagen komt in aanmerking.

Pijler 2: duurzame vervoermiddelen en huisvestingskosten

Het mobiliteitsbudget kan ook worden gebruikt voor de financiering van duurzame vervoermiddelen.

Pijler 3: geld

Op het einde van elk kalenderjaar gebeurt een afrekening.

Vereenvoudiging

Om het mobiliteitsbudget te vereenvoudigen in haar toepassing worden de volgende maatregelen genomen:

  • Afschaffing wachttijden voor de werknemer;
  • De waarde van het mobiliteitsbudget op grond van de ‘total cost of ownership’ (TCO) zal via KB vastgelegd kunnen worden;
  • De waarde van het mobiliteitsbudget moet zich situeren in een vork tussen minimum 3.000 EUR en maximaal 16.000 EUR;

Bovendien komen o.m. de volgende nieuwigheden in aanmerking voor het mobiliteitsbudget:

  • Kosten voor financiering (bv. fietsleningen), stallingkosten en kosten voor niet-verplichte uitrusting die de veiligheid en zichtbaarheid verhogen bij zachte mobiliteit (bv. fietshelmen en fluohesjes);
  • Elektrisch aangedreven drie- of vierwielers
  • Abonnementen voor het openbaar vervoer van inwonende gezinsleden van de werknemer;
  • Parkeerkosten die gepaard gaan met het gebruik van het openbaar vervoer;
  • Voetgangerspremie voor de verplaatsing tussen thuis en het werk;

Tot slot kunnen ook huisvestingskosten in aanmerking komen wanneer de woonplaats zich in de buurt van de normale plaats van tewerkstelling bevindt. Tot nu toe was er een straal van 5 km voorzien, deze wordt uitgebreid naar 10 km. Naast huurgelden en intresten van hypothecaire leningen komen voortaan ook de kapitaalaflossingen van deze leningen in aanmerking.

Meer info? https://mobiliteitsbudget.be/nl

Beheer website: FOD Werkgelegenheid, FOD Sociale Zekerheid, FOD Financiën, RSZ

Mots clés

Articles recommandés

1 oktober 2025: wat verandert er op verschillende gebieden zoals energie, mobiliteit en ondernemerschap in België?

Recordaantal werknemers vertrok dit jaar al bij zijn werkgever

Telewerk breidt zich geleidelijk uit in België en beïnvloedt de mobiliteitsgewoonten van de Belgen.