Bedrijven die te weinig aandacht besteden aan de betrokkenheid van hun mensen, en die te weinig inspireren en stimuleren, riskeren de wedloop om talent te verliezen. Dat zegt ook Inge Van Belle, medeoprichter van Herculean Alliance, organisator van de Employee Engagement Awards.
Internationale cijfers van het onafhankelijk marketingonderzoeksbureau Gallup & Robinson wijzen uit dat 87 procent van de medewerkers zich niet geëngageerd voelt ten aanzien van zijn werkgever. ‘19 procent van die mensen werkt zijn eigen organisatie zelfs bewust of onbewust tegen: dat is dramatisch’, weet Inge Van Belle, medeoprichter van Herculean Alliance, gespecialiseerd in werknemersbetrokkenheid en organisator van de Employee Engagement Awards. ‘Die trend is identiek in België.’
Velen denken dat het allemaal wel meevalt, gezien de cijfers over de jobtevredenheid die zelfs tijdens corona heel hoog bleven (90 procent, nvdr). Veel Belgen zijn inderdaad tevreden over hun jobinhoud en het contact met hun collega’s. Maar jobtevredenheid is niet hetzelfde als werknemersbetrokkenheid. Inge Van Belle: ‘Employee engagement draait rond de betrokkenheid van werknemers om een bijdrage te leveren aan het succes van de organisatie én aan de klantentevredenheid. Hoe hoger de betrokkenheid, hoe positiever ook de impact is op onder meer de productiviteit en de bedrijfsgroei.’
In het boek over het onderwerp ‘Employee engagement, what else?’, dat ze samen schreef met Klaus Lommatzsch, CEO van het vroegere Duval Guillaume, legt Inge Van Belle twaalf drivers bloot die een grote invloed hebben op het engagement van medewerkers. ‘Aandacht besteden aan het mentale en fysieke welzijn van mensen is vandaag bijvoorbeeld belangrijker dan ooit. Ook doordacht leiderschap waarin vertrouwen gecreëerd wordt, is een drijfveer. Evenals het aanreiken van groei- en ontwikkelingsmogelijkheden.’ Er bestaat geen one-size-fits-all-aanpak, maar er zal altijd minstens één van de twaalf geïdentificeerde drijfveren zijn waarmee ondernemingen de betrokkenheid bij hun mensen aanwakkeren of stimuleren, klinkt het.
Als werknemers trots zijn om voor hun werkgever te werken, dan blijven ze ook langer. ‘Een hogere medewerkersbetrokkenheid heeft een positieve invloed op de retentiegraad’, weet Inge Van Belle. ‘Daarnaast maken geëngageerde medewerkers ook het bedrijfsmerk sterker binnen de markt, bij klanten en bij concurrenten. Als de sfeer binnen een team goed zit, straalt dat af tot ver buiten de bedrijfsmuren.’
Dit jaar zijn de Employee Engagement Awards aan hun derde editie toe. Herculean Alliance biedt bedrijven daarmee een forum dat best practices rond employee engagement onder de aandacht brengt, en waar deelnemers geholpen worden om naar het volgende niveau te gaan. ‘Veel kmo’s denken nog altijd dat inzetten op werknemersbetrokkenheid vooral weggelegd is voor grote organisaties’, merkt Inge Van Belle. ‘Dat klopt niet: ook kleinere bedrijven kunnen met een aantal zinvolle initiatieven het engagement bij hun mensen verhogen.’
De komende jaren zal employee engagement almaar belangrijker worden. Organisaties maken vandaag maar beter hun huiswerk, willen ze morgen nog relevant zijn als werkgever. ‘Bedrijven die oprecht begaan zijn met hun mensen, actief naar hen luisteren en in hen investeren, verhogen daarmee de werknemersbetrokkenheid’, besluit Inge Van Belle. ‘Dat levert voor de organisatie uiteindelijk ook een belangrijk competitief voordeel op. Zowel op economisch vlak, op het gebied van innovatie, klantentevredenheid als in de wedloop om talent.’
Bron : Partenaprofessional, juni 2022