Sommigen hebben hun energiepremie niet ontvangen, ook al hebben ze er recht op. De federale Ombudsman doet aanbevelingen aan de Kamer van volksvertegenwoordigers.
Sinds de zomer van 2022 contacteren heel veel mensen ons met een probleem in verband met de energiepremies. Dit jaar alleen al heeft de federale Ombudsman al bijna 800 klachten en vragen ontvangen over de energiepremies die de overheid toekent aan burgers om hun energiefactuur te verlagen.
Veel mensen doen een beroep op ons omdat ze al erg lang moeten wachten en de FOD Economie moeilijk kunnen bereiken. De FOD Economie is niet in staat om alle aanvragen tijdig te verwerken en om de vele vragen en klachten te beantwoorden van mensen die zich zorgen maken omdat ze hun energiepremie nog niet ontvangen hebben.
We stellen vast dat sommige mensen hun energiepremie niet krijgen om redenen waar ze niks aan kunnen doen: de FOD Economie is moeilijk bereikbaar, ze weten niet waarom de premie geweigerd werd of de leverancier geeft niet de nodige informatie door. Nochtans hebben ze er recht op.
Voor de federale Ombudsman is het onaanvaardbaar dat deze mensen het slachtoffer zijn van de problemen bij de FOD Economie of de energieleveranciers. Ze moeten de mogelijkheid en voldoende tijd krijgen om met kennis van zaken een nieuwe, gecorrigeerde aanvraag in te dienen.