Online aankopen zit al jaren in de lift en webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar waar meer transacties zijn, is ook een stijgend aantal pogingen om je op te lichten. De Economische Inspectie van de FOD Economie sloot vorig jaar, via een snelle procedure, 39 webshops.
Hoe herken je malafide sites en koop je veilig online?
Ontdek het via onze tips en voorkom dat je in de val trapt.
Online handel is niet meer weg te denken, en elke dag betreden nieuwe spelers de markt. Helaas stijgt met het aantal transacties ook het aantal fraudepogingen. In 2024 ontving de FOD Economie maar liefst 5.979 meldingen van fraude, goed voor een financieel verlies van 1.602.606 euro.
Om consumenten te beschermen, kan de Economische Inspectie websites blokkeren via een snelle administratieve procedure. Dat gebeurt op eigen initiatief of in opdracht van het Openbaar Ministerie, wanneer andere middelen tekortschieten om de inbreuken te stoppen. Zo blijven parketten gevrijwaard van dossiers waarbij verder onderzoek onmogelijk is, bijvoorbeeld omdat de dader onbekend is of zich in het buitenland bevindt.
Daarnaast informeerde de FOD Economie de betrokken actoren (bijv. hostingproviders) over de werkwijze van de fraudeur(s), zodat zij zo nodig de toegang tot een online interface konden blokkeren.
In 2024 sloot de FOD Economie 39 domeinnamen onder die procedure.
Dat cijfer lijkt misschien laag in verhouding tot het aantal meldingen, maar dat komt ook omdat registers zoals DNS Belgium en EURid voor .be- en .eu-domeinen zelf steeds meer actie tegen online fraude ondernemen. Ze controleren de registratie van nieuwe domeinnamen om frauduleuze gegevens op te sporen. Beide registers screenen automatisch alle nieuwe domeinnaamregistraties. Indien een vermoeden bestaat dat het om een frauduleuze registratie gaat onder een valse identiteit, wordt die in wacht gezet en wordt de domeinnaam niet langer automatisch geactiveerd na registratie. De domeinnaamhouder moet vervolgens zijn gegevens corrigeren en de correctheid ervan bewijzen. Gaat het effectief om een frauduleuze registratie, dan gaat de houder daar vaak niet op in en wordt de domeinnaam niet geactiveerd.
- de URL niet met "httpS" begint;
- de website je vraagt om persoonlijke gegevens in te geven die normaal niet nodig zijn voor het aanmaken van een account zoals bankgegevens, pincode, wachtwoord of andere persoonsgegevens;
- de website vol spelfouten staat of onprofessionele afbeeldingen gebruikt;
- de website druk legt om snel te beslissen;
- er geen algemene verkoopsvoorwaarden ter beschikking zijn.
Meld dat via ConsumerConnect. De Economische Inspectie van de FOD Economie analyseert de melding en kan beslissen om een onderzoek in te stellen en zo een einde te maken aan die frauduleuze praktijken.
Neem dan zo snel mogelijk contact op met je bankinstelling en dien een klacht in bij de lokale politie.
Meer tips vind je op: veiligewebshops.be