U hebt vanaf 15 februari 2022 alleen een btw-attest nodig voor uw aanvragen bij de DIV voor de hernieuwing van een handelaarsplaat of een bijkomende handelaarsplaat.
U kunt een btw-attest aanvragen:
U moet dus geen btw-attest meer aanvragen voor proefrittenplaten en beroepsplaten. U kunt die nummerplaten en de hernieuwing ervan rechtstreeks verkrijgen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer.
De commerciële nummerplaten worden gebruikt door professionals in de automobielsector. Het gaat om de zogenaamde handelaarsplaten, proefrittenplaten en beroepsplaten.
Als u vanaf 15 februari 2022 een aanvraag indient bij de DIV(This hyperlink opens a new window), hebt u alleen een btw-attest nodig voor de hernieuwing van een handelaarsplaat of voor een bijkomende handelaarsplaat.
Bent u getroffen door de overstromingen in juli 2021 en ondervindt u moeilijkheden om kopieën van verkoopfacturen voor te leggen voor de aanvraag van de hernieuwing van uw handelaarsplaten? Dan kunt u gebruik maken van een tijdelijke aanpassing van de procedure(This hyperlink opens a new window).
>>> Een btw-attest aanvragen via MyMinfin
U hebt een btw-attest nodig voor uw aanvragen bij de DIV:
De aanvragen kunnen betrekking hebben op auto's, motorfietsen en/of aanhangwagens.
U hebt geen btw-attest nodig:
Vul het aanvraagformulier (PDF, 180.53 KB) in en onderteken het.
Stuur het aanvraagformulier (en eventuele bewijsstukken) per post naar ons op.
Na goedkeuring van uw aanvraag, zal de DIV toegang hebben tot uw btw-attest.
We verstrekken geen attesten ter plaats, in onze kantoren. U moet de aanvraag dus indienen via MyMinfin of het formulier invullen en naar ons opsturen.
Voor elk aangevraagd btw-attest moet u:
U moet een kopie van die verkoopfacturen bijvoegen bij je aanvraag voor hernieuwing en/of bijkomende nummerplaat.
De verkopen van voertuigen in het buitenland (zoals export en intracommunautaire leveringen) worden meegerekend om te bepalen of u ten minste 12 voertuigen per jaar hebt verkocht.
Een verkoopfactuur kan slechts als bewijs dienen voor één aanvraag, zelfs als de aanvragen betrekking hebben op verschillende jaren.
De aanvragen voor handelaarsplaten moeten verplicht worden verantwoord door een verkoopfactuur van voertuigen van hetzelfde type (auto, motorfiets of aanhangwagen).
Bent u met uw activiteit begonnen in de 12 maanden voorafgaand aan de aanvraag? Het aantal facturen die u bij de aanvraag moet bijvoegen, komt dan overeen met de duur van uw activiteit. De maand van aanvang van de activiteit telt voor een volledige maand. De maand waarin u het btw-attest aanvraagt, wordt niet meegerekend.
Bijvoorbeeld, u bent met uw activiteit begonnen op 15 maart en u dient uw aanvraag in op 5 oktober, dan moet u 7 facturen bijvoegen.
U kunt een btw-attest aanvragen:
Doe dat echter zo snel mogelijk en houd rekening met een termijn van maximum 10 werkdagen om uw btw-attest te krijgen.
U moet jaarlijks een aanvraag indienen voor de hernieuwing van uw handelersplaten (die zijn geldig van 1 januari tot 31 december).
Bel of stuur een e-mail naar uw bevoegde kantoor.
De contactgegevens van uw bevoegde kantoor vindt u in de kantorengids: 'Professioneel' > 'Attesten, Afschriften, Vergunningen' > 'Diverse getuigschriften (btw)’.