Geen rompslomp meer om onbetaalde facturen in te vorderen

Elke ondernemer krijgt vroeg of laat met onbetaalde facturen te maken. Frustrerend, want aanmaningen en telefoons brengen een hoop extra rompslomp met zich mee. Sinds de wet rond de invordering van wanbetalingen hoef je gelukkig niet meer naar de rechtsbank om een deurwaarder in te schakelen. Unpaid maakt het nu nog makkelijker: voortaan handel je alles online af.


Bleef een factuur onbetaald, dan moest je vroeger altijd naar de rechtbank. Een formaliteit, maar het vroeg wel tijd van jou en de rechtbank. Daarom is de wet sinds 2016 aangepast. Voor onbetwiste facturen tussen bedrijven kan een gerechtsdeurwaarder nu rechtstreeks een vonnis krijgen, zonder proces. Hij kan dus bijna onmiddellijk de betaling bij de klant afdwingen. Bijna, want voor bepaalde ‘checks’, bijvoorbeeld om het btw-nummer van de wanbetaler of om de eventuele verjaring van de factuur te controleren, is er wel nog altijd tussenkomst van een advocaat nodig.


Digitaal en in real time

Dankzij het Gentse advocatenkantoor De Groote – De Man komt ook daar nu verandering in. De Groote – De Man greep de wetswijziging aan om de invorderingsprocedure volledig te digitaliseren. Eind 2016 lanceerden zij Unpaid, een online platform waarop ondernemers een invorderingsprocedure volledig online kunnen opstarten. Alle checks die de advocaat nog moet doen, zijn geautomatiseerd, waardoor dit volledig digitaal en in real time kan gebeuren.


Het resultaat? Als ondernemer heb je in nauwelijks tien minuten een claim ingediend. Je hoeft geen pijnlijke gesprekken met de wanbetaler meer te voeren en geen afspraken met advocaten en incassobureaus te maken. Binnen de vijf werkdagen staat er een deurwaarder met een officiële aanmaning bij de wanbetaler aan de deur. En dat in heel België, ook voor kleinere bedragen.


Geen incasso, wel effectief

Belangrijk, Unpaid is niet hetzelfde als een incassobureau. Er worden dus geen commissies afgehouden. Gebruikers van Unpaid betalen een vast voorschot wanneer ze een procedure starten. Dat bedrag krijgen ze samen met de hoofdsom én maximaal 10 procent extra schadevergoeding terugbetaald van de wanbetaler. Aan het einde van de rit staat er dus 110 procent van de hoofdsom op de rekening.



Dat de aanpak van Unpaid loont, bewijzen de cijfers. Al meer dan 400 ondernemingen doen dagelijks beroep op Unpaid. Na anderhalf jaar werd 89 procent van de claims binnen de dertig dagen terugbetaald.


De Groote – De Man won voor Unpaid de Financial Times Innovative Lawyers Award.


Benieuwd? Probeer Unpaid dan gerust zelf eens uit.


Of bezoek unpaid tijdens FFF op stand G-39

Mots clés

Articles recommandés

Dit jonge accountantskantoor werkt volledig digitaal

Het recht op deconnectie in de maak

Netwerken tijdens een digitaal event, hoe pak je dit aan? 6 tips!