Steeds meer Belgische werknemers nemen de fiets naar het werk. Uit onderzoek van HR-dienstverlener Partena Professional blijkt dat in januari 12.561 werknemers een fietsvergoeding uitbetaald kregen - een groei van zo'n 31% vergeleken met januari 2024. Zo zijn we voor 2025 op weg naar een recordjaar en dat is goed nieuws. Meer fietsers op weg naar het werk betekent minder files, meer fitte werknemers en minder CO2-uitstoot.
Maar wat met werknemers die te voet naar het werk gaan? Even duurzaam, even sportief en dus ook even financieel interessant? Yves Stox en Laurence Philippe van Partena Professional geven tekst en uitleg.
“Nee, zo simpel is het spijtig genoeg niet”, stelt Yves Stox, Managing Consultant bij Partena Professional. “Er is geen wettelijke verplichting voor werkgevers om een vergoeding toe te kennen aan werknemers die te voet naar het werk gaan. Enkel als er sectorale afspraken zijn is er sprake van een verplichting tot vergoeding. Buiten die context is het een keuze van de werkgever.”
“Sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer in de privésector recht op een fietsvergoeding per kilometer voor woon-werkverkeer. Het fiscale grensbedrag ligt op 0,36 euro per kilometer”, vult Laurence Philippe aan. “Voor werknemers die stappen naar en van het werk bestaat er echter geen gelijkaardige algemene regeling.”
“Toch wel, werkgevers kunnen vrijwillig een vergoeding toekennen aan werknemers die te voet naar het werk komen. Die vergoeding kan tot een bepaald bedrag fiscaal vrijgesteld worden. Voor het inkomstenjaar 2025 bedraagt die maximale vrijstelling 500 euro, op voorwaarde dat de werknemer opteert voor het forfait aan beroepskosten”, verduidelijkt Laurence Philippe, Legal Expert bij Partena Professional.
“Neen. Voor socialezekerheidsbijdragen wordt een vergoeding voor woon-werkverkeer te voet beschouwd als loon, waarop dus RSZ-bijdragen verschuldigd zijn. Er bestaat momenteel geen specifieke vrijstelling op dat vlak. De fiscale en sociale regels staan hier dus haaks op elkaar”, aldus Yves Stox.
“Ja, het kan zeker een oplossing bieden. Via een mobiliteitsbudget kunnen werkgevers een vergoeding toekennen voor duurzame verplaatsingen, waaronder te voet gaan. In dat kader is een zogenaamde “voetgangerspremie” mogelijk, waarbij je een kilometervergoeding ontvangt. Wel moet het mobiliteitsbudget eerst formeel ingevoerd zijn op bedrijfsniveau; een individuele aanvraag door een werknemer is niet mogelijk”, concludeert Yves Stox.
"Ja, het regeerakkoord voorziet in een mobiliteitsbudget voor iedereen. Dit budget zou in de huidige regelingen de werkgeverstussenkomst bij woon-werkverkeer vervangen. Het nieuwe systeem zou ook kunnen rekenen op een gunstige (para)fiscale regeling. Aangezien het mobiliteitsbudget zoals het nu bestaat het mogelijk maakt om een vergoeding toe te kennen aan voetgangers, is de kans reëel dat dit ook een onderdeel zal uitmaken van het nieuwe mobiliteitsbudget," legt Laurence Philippe uit.