Heropening van de horeca : richtlijnen voor restaurant- en café-uitbaters

De Nationale Veiligheidsraad heeft besloten dat de horeca vanaf 8 juni weer de deuren kan openen - fase 3 van de afbouwplan -


Om de heropening van de horeca te begeleiden heeft de FOD Economie een gids met tips en enkele communicatiedragers opgesteld om de restaurant- en café-uitbaters te helpen hun activiteiten in veilige omstandigheden te hervatten.


Gids voor een veilige heropstart van de horeca

Het toepassingsveld van het document “ Gids voor een veilige heropstart van de horeca” omvat alle gelegenheden waar tegen betaling dranken worden besteld, maaltijden worden opgediend of kamergebonden en terreingebonden logies worden verschaft en die daartoe over de nodige toelatingen of erkenningen beschikken (federaal, regionaal).


De gids bevat de minimale en noodzakelijke preventiemaatregelen voor veilige contacten tussen restaurant- en café-uitbaters, hun personeel en hun klanten. De gids is beschikbaar in het Frans, Nederlands en binnenkort ook in het Duits en Engels.


Het gaat onder meer om:

  • algemene regels voor de toegang tot cafés en restaurants,
  • organisatie van de binnen- en buitenruimtes,
  • hygiënemaatregelen,
  • manieren om fysiek contact te beperken,
  • klanteninformatie,
  • organisatie van de dienst,
  • door de klanten te respecteren richtlijnen,

Die preventiemaatregelen kunnen op sectoraal of bedrijfsniveau worden aangevuld. Daarbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de specifieke omstandigheden. Ook andere adequate maatregelen die een soortgelijke bescherming bieden, zijn mogelijk.


Bekijk ook de "Gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan", die in samenwerking met de Groep van Tien is opgesteld en beschikbaar is op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.


Materiaal om klanten te informeren

De restaurant- en café-uitbaters moeten hun klanten ten minste met een duidelijk zichtbare affichering informeren over de basisregels die ze in hun zaak in acht moeten nemen.


Om hen te helpen, heeft de FOD Economie specifieke affiches en ander communicatiemateriaal ontwikkeld. Hiermee kunnen de restaurant- en de café-uitbaters hun klanten, binnen en/of buiten hun zaak en via hun gebruikelijke communicatiekanalen, ook online, informeren. Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om de ruimtes en het klantenverkeer in de zaak te helpen organiseren (pictogrammen, wegwijzers …).


Daarnaast heeft de FOD Economie een communicatiekit ontwikkeld met specifieke affiches (voor de markten, de contactberoepen …) en een serie andere dragers waarmee de restaurateurs et de café-uitbaters hun klanten binnen en/of buiten hun zaak en via hun gebruikelijke communicatiekanalen, ook online, kunnen informeren. Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om de ruimtes en het klantenverkeer in de zaak te helpen organiseren (pictogrammen, wegwijzers …).


De communicatiekit is beschikbaar in het Frans, Nederlands, het Duits en Engels.


Bron : FOD Economie, 4 mei 2020, Coronavirus: raadgevingen voor de heropstart van de horecazaken


Mots clés

Articles recommandés

Welke feestdagen staan voor de deur van 2025?

Is het normaal dat één op de vijftien studenten steun krijgt van het OCMW?

Werkgelegenheid horeca leeft verder op, mede dankzij flexi’s en studenten