Het boekhoudkundig dashboard is geen echt dashboard. Maar het kan beter!

Gezien de digitale transformatie en de banaliteit van boekhouding, bieden steeds meer boekhoudkantoren pseudo-gedigitaliseerde diensten aan via tools waarvan de front-end (d.w.z. het zichtbare deel voor de gebruiker) aantrekkelijk, om niet te zeggen indrukwekkend is, terwijl achter de schermen, en dus onzichtbaar voor de klant, de gescande boekhoudkundige documenten (inkomende/uitgaande facturen, onkostennota’s, …) worden gecodeerd in lagelonenlanden zoals India.

Hoewel dit een eerste stap is, is het niets vergeleken met wat hen te wachten staat. De massale komst van kunstmatige intelligentie, de democratisering van herkenningssystemen en de convergentie van Europese boekhoudkundige wetten zullen de professie niet alleen transformeren, maar revolutioneren.

Het beroep van boekhouder moet worden herzien om de relevantie en economische duurzaamheid ervan te waarborgen.

Een manier voor sommige kantoren om waarde toe te voegen aan hun diensten, is door hun klanten dashboards in de vorm van spreadsheets en grafieken te bieden, wat het voordeel heeft dat het de leesbaarheid van financiële informatie, die niet altijd begrijpelijk is voor kleine bedrijven, aanzienlijk vergemakkelijkt.

Maar wat zijn deze dashboards die door deze boekhoudkantoren worden aangeboden precies, en zijn ze voldoende om een bedrijf te runnen?

Laten we een daling van de omzet als voorbeeld nemen. Zal dit type dashboard in staat zijn de diepere oorzaken van deze situatie te identificeren?

Is het een prijsprobleem, klanttevredenheid, agressieve concurrentie, kwaliteit, gebrek aan marketinginvesteringen, human resources, productiviteit of iets anders?

De waarheid is dat financiële elementen te laat komen en slechts het resultaat zijn van operationele en commerciële acties uit het verleden.

De waarheid, helaas, is dat de KMO-manager denkt een hulpmiddel te hebben waarmee hij zijn zaken kan anticiperen en optimaal kan beheren. Als hij het maar wist!

Een echt dashboard vereist een diepgaand begrip van het bedrijfsleven om de kritieke succesfactoren en de leidende indicatoren te identificeren die zullen worden gevolgd en waarvoor effectieve corrigerende maatregelen kunnen worden genomen. Het dashboard telt niet alleen de punten, maar anticipeert op gebeurtenissen in plaats van ze te ondergaan.

Daar kan bedrijfsbeheerexpertise volledig tot uiting komen en waarde creëren voor de bedrijfsleider.

In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.
De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.
Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus het is de franse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.

Mots clés

Articles recommandés

Sluiting van de Fod Financiën diensten op 15 november 2024

Wat zijn de geheimen van succesvolle verkopers?

De keuze van de Amerikaan: hoe Vlaamse KMO's de strijd verliezen?