Het consumentenvertrouwen daalt opnieuw sterk in augustus

Het consumentenvertrouwen valt terug naar het dieptepunt dat het in april had bereikt. Aan de basis liggen de veel somberder economische vooruitzichten en de toegenomen vrees voor werkloosheid.


Eind juli besloot de federale regering in een reactie op de toename van het aantal COVID-19-besmettingen om de ‘sociale bubbel’ te verkleinen en de lokale overheden toe te staan de mondmaskerplicht te verstrengen. Daarnaast kwam de aanslepende politieke crisis in augustus weer in het nieuws. Waarschijnlijk hebben al die elementen een negatieve invloed op de moraal van de gezinnen.


Deze hebben hun verwachtingen over de algemene economische situatie in België duidelijk neerwaarts bijgesteld, terwijl ze pessimistischer geworden zijn dan ooit tevoren over de ontwikkeling van de werkloosheid in de loop van de komende twaalf maanden.


Op persoonlijk vlak verwachten de huishoudens een lichte verslechtering van hun financiële situatie. Hun spaarintenties, die de afgelopen maanden al fors waren toegenomen, stabiliseerden in augustus. Hoewel die kunnen wijzen op vrees voor de toekomst, kan de verklaring ook zijn dat gezinnen minder geneigd zijn om te consumeren als gevolg van de gezondheidsmaatregelen.


> Lees het persbericht,NBB, 21 augustus 2020





Mots clés

Articles recommandés

Eindejaarsraming: tekort van 4,6% voor begroting in 2023

Naar betere economische vooruitzichten vanaf de lente?

De Brusselse werkloosheidscijfers