Het consumentenvertrouwen loopt licht terug in oktober

De verergering van de COVID-19-epidemie heeft ongetwijfeld het vertrouwen gedrukt : het nam merkbaar af tijdens de periode die de peiling bestrijkt, hoewel deze werd afgesloten vóór de aankondiging betreffende de invoering van een avondklok en de sluiting van de horeca in het hele land.
Uiteindelijk vloeide de matige daling van de indicator voort uit de minder gunstige spaarvooruitzichten.


Globaal beschouwd hebben de consumenten, tijdens de in de peiling beschouwde periode van twee weken (van 30 september tot 15 oktober), hun beoordeling van de algemene economische situatie in België voor de komende twaalf maanden niet gewijzigd. De vrees voor een stijging van de werkloosheid nam dan weer af, hoewel die zeer groot blijft.


Op persoonlijk vlak bleven de verwachtingen van de huishoudens omtrent hun financiële situatie vrijwel onveranderd. Hun spaarintenties daalden daarentegen, terwijl ze in september sterk waren gestegen.





Bron: NBB

Mots clés

Articles recommandés

CSF-studie over werkgelegenheids- en promotievallen en verschillen in (para)fiscale druk afhankelijk van het soort bedrijf.

Werken op de dag van de verkiezingen of bijzitter zijn: wat kun je doen?

36% van de werklozen van het tweede kwartaal van 2023 is een jaar later aan het werk