Het EU Ecolabel voert strijd tegen greenwashing

Greenwashing”, een misleidende praktijk waarbij bedrijven ongegronde ecologische claims maken om zichzelf een groener ima,o te geven, komt alsmaar vaker voor. Consumenten gaan bij hun aankopen steeds meer op zoek naar milieuvriendelijke alternatieven, en daar spelen bedrijven mooi op in. Uit cijfers van de EU blijkt dat meer dan de helft van de consumenten het moeilijk vindt om te bepalen welke producten daadwerkelijk milieuvriendelijk zijn.

Het EU Ecolabel voert strijd tegen greenwashing en wijst, in tijden van misleidende milieuclaims, de weg.

Wildgroei van misleidende milieuclaims -en labels

Steeds vaker houden consumenten bij het winkelen rekening met het milieueffect van hun aankoop. Hoewel dit positief is, leidt het ook tot een zorgwekkende toename van groene claims. Bedrijven proberen consumenten te overtuigen door te beweren dat hun producten of diensten milieuvriendelijker zijn dan ze in werkelijkheid zijn.

Uit een onderzoek van de Europese Commissie(externe link) uit 2020 blijkt dat 53,3 % van de onderzochte milieuclaims in de EU vaag, misleidend of ongegrond bleek te zijn.

Het gebrek aan een duidelijk wetgevend kader voor bedrijven die vrijwillige groene milieulabels en claims gebruiken, creëert oneerlijke concurrentie en benadeelt duurzame ondernemingen en labels die zich daadwerkelijk inzetten voor het milieu. Om dit probleem aan te pakken, werkt Europa momenteel aan een regelgeving rond Green Claims.(externe link) Met deze nieuwe richtlijn wil Europa de overgang naar een circulaire en schone economie binnen de EU versnellen.

In een recente Eurobarometer-enquête gaf 90 % van de Europeanen aan dat zij strengere regels wensen voor de berekening van milieueffecten en daarmee verband houdende milieuclaims.

Het richtlijnvoorstel is op 22 maart 2023 uitgebracht door de Commissie en is een aanvulling op de onlangs aangenomen richtlijn betreffende het versterken van de positie van de consument voor de groene transitie.

Het voorstel sluit aan op de Europese Green Deal waarin is voorgenomen om valse milieuclaims aan te pakken op EU-niveau. Doel is de groene transitie naar een circulaire en schone economie in de EU te versnellen. Deze richtlijn draagt bij tot de algemene doelstelling van klimaatneutraliteit in de EU tegen 2050.



Dit is hard nodig: één van de schadelijke gevolgen van greenwashing is dat het consumenten belemmert om daadwerkelijk bij te dragen aan de ecologische transitie. Om duurzamer aankoopgedrag te stimuleren is duidelijke, relevante, vergelijkbare en controleerbare informatie over de belangrijkste milieueffecten van producten cruciaal. Alleen dan kunnen consumenten een weloverwogen duurzame aankoopbeslissing nemen.

Het EU Ecolabel als groene gids

Het EU Ecolabel strijdt al jaren tegen greenwashing. Het Europese milieulabel biedt veel garanties en onderscheidt zich door als enige milieulabel naar de volledige levenscyclus van een product te kijken, van de grondstoffen tot de afvalfase. Dankzij transparante, regelmatig herziene criteria en onafhankelijke controles kunnen consumenten erop vertrouwen dat ze kwaliteitsvolle en duurzame producten kopen.

De criteria voor het EU Ecolabel zijn gebaseerd op wetenschappelijke studies en een breed overleg waarbij de EU-lidstaten, milieu-ngo’s, consumentenverenigingen, beroepsverenigingen, KMO’s en tussenhandelaars betrokken zijn. De criteria moeten goedgekeurd worden door zowel de lidstaten als de Europese Commissie. Na deze goedkeuring kan het EU Ecolabel worden toegekend door onafhankelijke instanties aan.

Producten met het EU Ecolabel zijn te koop in de supermarkt of de drogisterij; het gaat zowel om merkproducten als om huismerken. Let op de verpakking op het logo van het EU Ecolabel, dan weet je zeker dat je een gezonde en groene keuze maakt!

Meer info op www.ecolabel.be(externe link)


Mots clés

Articles recommandés

Het Europees Comité voor gegevensbescherming maakt het leven van KMO's gemakkelijker.

Nieuwe Voka-enquête: ondernemers maken zich zorgen

Meer dan het wat en hoe, ontdek het “waarom”… kopen klanten uw diensten en/of producten?