Een turf van 368 pagina’s, maar het is de moeite om er door te gaan want :
zodra de hoofden niet meer exclusief op corona zullen staan en de federale regeringsvorming terug uit de “start”blokken zal schieten,valt het te verwachten dat sommige (vele ?) van de voorstellen uiteindelijk in wetgeving zullen worden gegoten. Men kan dan ook best nu al voorbereid zijn.
het rapport bevat een handig overzicht van de vigerende (niet covid gerelateerde) fiscale steunmaatregelen en gunstregimes (p. 135 – 163)
het rapport bevat een schat aan empirisch cijfermateriaal, veel gegevens die reeds vroeger gekend waren (bv ivm de torenhoge lasten op arbeid in de Belgische fiscaliteit) doch ook gegevens die – althans voor uw nederige dienaar – als verrassend overkwamen. Bv de belastingontvangsten uit kapitaal (naast deze op arbeid) liggen relatief hoog in België, ondanks de meerwaardevrijstelling op aandelen en fiscale gunstregimes inzake schenking- en erfbelastingen.
Zoals de figuur hieronder aantoont, is het belang van deze heffingen, in verhouding tot het bbp, beduidend hoger dan het gemiddelde in de EU (België staat op de vierde plaats). Dit nuanceert de roep in de media tot de invoering van een zgn ‘vermogens(winst)belasting’.
Een ander interessante vaststelling door de HRF is dat de meest fiscale gunstmaatregelen door minder dan 0,01% van de belastingplichtigen gebruikt worden. Er ligt dus werk op de plank voor fiscaal adviseurs om deze maatregelen – gelet op de post-covid noodzaak van economische relance – zoveel als mogelijk te promoten bij hun klanten.
Samengevat, stelt de HRF het volgende voor :
uitwerking van een basiscenario (zijnde de minimale fiscale hervorming) bestaande uit :
De verhoging van het belastingvrije minimum per belastingplichtige tot het bedrag van het leefloon van een alleenstaande.
daarnaast, uitwerking van zes scenario’s voor voor een ingrijpende fiscale hervorming. Deze scenario’s zijn niet nieuw (bv Prof. Dr. Axel HAELTERMAN is al jaren vurig pleitbezorger van het zgn. ‘dual income tax’ systeem). Wel nieuw is dat deze scenario’s volledig worden opgelijst met telkens een uitgebreide impactanalyse, met name m.b.t. efficiëntiedoelstelling en herverdelingseffecten. Het spreekt voor zich dat sommige scenario’s (bv de vlaktaks) veel minder (geen) herverdelingseffecten ressorteren (en dus wellicht geen goedkeuring zullen wegdragen van de PS) dan andere scenario’s (bv de verlaging van de progressieve tarieven).
In elk van de zes scenario’s worden drie subscenarios (varianten) uitgewerkt in functie van de budgettaire impact, met name 1, 2 en 2,5% van het bbp.
Die 6 scenario’s zijn:
A. Verlaging van de tarieven binnen de bestaande progressieve schalen.
B. Een belastingschaal waar nog 2 tarieven overblijven
C. Uitvlakken van de hoge marginale tarieven
D. Dual income tax
E. Vlaktaks
F. Volledige globalisering van de inkomsten.
Tevens is er een uitgebreide bespreking van de zgn. ‘compenserende maatregelen’ met telkens aanduiding van de budgettaire impact (opbrengst) van elke maatregel.
Bemerk dat de schrapping van de meerwaardevrijstelling op aandelen (er wordt een tarief van 15% voorgesteld) onderdeel uitmaakt van het meerderheidsvoorstel van de HRF.