Een organisatie functioneert optimaal wanneer medewerkers samenwerken aan het bereiken van gemeenschappelijke doelen en op een efficiënte, constructieve, coöperatieve en serene manier met elkaar communiceren. In een bedrijf zijn conflicten echter onvermijdelijk, voortkomend uit onopgeloste relationele problemen en misverstanden. Ze kunnen constructief zijn en creativiteit stimuleren, of destructief en de relaties ondermijnen. Conflicten vinden hun oorsprong in de geschiedenis van de relatie, in ‘nooit geheelde wonden’, in het gevoel bedreigd te worden in iemands integriteit, waarden en/of positie. Ze genereren wantrouwen jegens de ander en de angst om echt en kwetsbaar te zijn.
Toch zijn experts, psychologen en therapeuten het erover eens dat lachen die buitengewone kracht heeft om onenigheid en frustraties te verzachten door boodschappen over te brengen met de nodige emotionele afstand.
Biologisch gezien helpt lachen de borstkas te verwijden en dus de zuurstoftoevoer te verhogen, wat de hartslag en de spanning verlaagt. Ideaal om een gevoel van rust te herstellen.
Kan humor helpen om spanningen en conflicten te ontmijnen door een klimaat van kameraadschap en welwillendheid te creëren? Hoe kan humor en bedrijfsleven worden verzoend, twee ogenschijnlijk tegengestelde begrippen, waarbij het ene staat voor serieusheid en het andere voor amusement, of – bij verkeerd gebruik – voor spot?
Zoals onze Normandische vriend zou zeggen: p'têt ben qu'oui, p'têt ben qu'non!
Hoe dan ook, om een bevestigend antwoord te krijgen, zijn er voorwaarden te respecteren.
Net als ik, die humor geweldig vind, bent u waarschijnlijk wel eens in een onverwachte en onbegrijpelijke situatie terechtgekomen na een onschuldige en vriendelijke grap die ‘verkeerd werd geïnterpreteerd’. Want zelfs als de intentie lovenswaardig is, kan een grap die als ongepast wordt ervaren, extreem schadelijk zijn.
Zonder de culturele en genderproblematiek te bespreken die als schelmen kunnen werken, is dit wat ik uit eigen ervaring heb geleerd:
Ik wil eindigen door te zeggen dat een grap nuttig kan zijn wanneer de onenigheid is opgelost, om een relatie te versterken. De veiligste manier om een geschil op te lossen, is echter om de directe, respectvolle en empatische discussie te prioriteren. Dit maakt het mogelijk om misverstanden op te helderen in plaats van ze te verergeren.