Maar wat voor ondernemer ben jij?

…en wat houdt u tegen om uw dromen van onafhankelijkheid, vrijheid en overvloed waar te maken?

De leidinggevenden die ik ontmoet, staan vaak altijd klaar voor anderen. Ze voldoen aan de eisen van hun klanten, zelfs als dit ten koste gaat van hun privéleven. Hebben ze wanhopig de behoefte om te verkopen?

Hoewel ze ondernemers zijn, met alle risico’s en opofferingen die dat met zich meebrengt, gedragen ze zich bijna als werknemers.

Waarom hebben sommige ondernemers vrijheid en geld, terwijl anderen “werknemers” blijven?

Vier profielen

Ik heb geprobeerd ondernemers in vier verschillende profielen te classificeren.

1. De technicus

Dit is bijvoorbeeld een arts, consultant, accountant of advocaat die alleen werkt. De technicus is een expert in zijn vakgebied en verkoopt uren voor euro’s. Hoe meer factureerbare uren hij presteert, hoe hoger zijn inkomen. Maar zodra hij stopt met werken, houden de inkomsten onmiddellijk op.

Hoewel er uitzonderingen zijn, zit de technicus over het algemeen vast in de vicieuze cirkel waarin de enige manier om zijn inkomen te verhogen, is door meer te werken, met de persoonlijke en familiale gevolgen van dien.

In werkelijkheid heeft hij een baan, maar geen bedrijf.

2. De controleur

Hoewel hij ondernemer is, richt hij zich vooral op het uitvoeren van taken. Zijn motto’s zijn “mijn medewerkers zijn incompetent” of “als je wilt dat iets goed gebeurt, moet je het zelf doen”.

Hij waardeert de onafhankelijkheid van actie en beschouwt zichzelf als de enige die de taak correct kan uitvoeren. Hij heeft weinig vertrouwen in zijn team en het werkwoord “delegeren” komt niet in zijn vocabulaire voor.

Als gevolg hiervan besteedt hij zijn tijd aan het controleren, het werk van anderen overnemen en brandjes blussen. Wanneer hij afwezig is, komt het bedrijf vrijwel stil te liggen.

Hij ziet het aannemen van gekwalificeerd personeel om zijn bedrijf te laten groeien als tijd- en geldverspilling.

Hij zit vast in de dagelijkse sleur.

3. De leidinggevende

Dit profiel komt minder vaak voor bij kleine bedrijven. De leidinggevende richt zich op de ontwikkeling van zijn bedrijf. Hij doet het werk van anderen niet, maar stuurt zijn team aan om de bedrijfsdoelen te bereiken.

Hij probeert zijn team meer verantwoordelijk te maken, zodat hun werk autonomer en efficiënter wordt. Zelf denkt hij na over bijvoorbeeld commerciële acties om meer klanten aan te trekken.

Hij denkt strategisch na over de toekomst van het bedrijf en neemt afstand, om zich te omringen met relevante interne en externe expertise.

De leidinggevende weet dat hij met een gerust hart op vakantie kan, want zijn team kan het bedrijf in zijn afwezigheid beheren.

4. De ondernemer

Deze persoon wil zijn inkomsten verhogen en meer vrijheid voor zichzelf creëren. Hij wil dat zijn kapitaal voor hem werkt en niet andersom.

Hij is visionair, altijd op zoek naar het volgende grote idee. Zijn doel is om zijn kapitaal te laten groeien door middel van zijn middelen en talrijke contacten. De gegenereerde inkomsten zijn niet afhankelijk van de tijd die hij in het bedrijf doorbrengt. Hij geeft de voorkeur aan passieve inkomsten die geen directe bijdrage van hem vereisen.

Conclusie

Veel mensen worden ondernemer omdat ze meer vrijheid en controle over hun eigen lot willen, maar paradoxaal genoeg ruilen velen hun werkweek van 38 uur als werknemer in voor een week van 70 uur als ondernemer, vaak met een lager inkomen. Zij hebben geen bedrijf, zij hebben simpelweg een baan.

Anderen hebben wel medewerkers, maar brengen zoveel tijd door met brandjes blussen dat ze niet echt eigenaar zijn van hun bedrijf – het is eerder het bedrijf dat hen bezit.

De derde en vierde profielen dragen bij aan de ontwikkeling en bloei van hun bedrijf, maar alleen het vierde profiel is echt op weg naar de vrijheid die velen dromen, maar slechts enkelen bereiken.

Heeft u andere ervaringen? Deel ze gerust met ons.


Mots clés

Articles recommandés

Alarmsignaal voor Europa (en België en Vlaanderen)

Renovatie en bouw: hoe de klanten duidelijk en effectief informeren ?

Duurzaamheid in het bedrijfsleven: een studiedag om de rapportering te beheersen