Minder vragen en klachten over het moment waarop het aanvullend pensioen wordt uitbetaald

Consumenten die vragen of klachten hebben over hun aanvullend pensioen kunnen terecht bij de FSMA. In 2021 ontving de FSMA 261 meldingen van consumenten, wat overeenkomt met een daling van 28 procent ten opzichte van 2020. De meeste meldingen hadden in 2021 opnieuw betrekking op de uitbetaling van het aanvullend pensioen bij pensionering. In tegenstelling tot de voorbije jaren heeft de pensioenconsument minder vragen en klachten bij het moment waarop het aanvullend pensioen zal worden uitbetaald.

Indien een consument een vraag of een klacht heeft over een aanvullend pensioen en geen soelaas vindt bij zijn werkgever of pensioeninstelling, kan hij terecht bij de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA).

Niettemin blijft de pensioeninstelling, naast de werkgever, voor een consument het aanspreekpunt bij uitstek voor vragen of klachten. Om die reden nam de FSMA, de voorbije jaren, een aantal initiatieven om de consumenten te helpen gemakkelijker te weten te komen hoe zij contact kunnen opnemen met hun pensioeninstelling. Zo werden in de 'vragen-en antwoordenrubriek' over aanvullende pensioenen op de FSMA-website de contactgegevens van de klachtendienst bij de verschillende verzekeringsondernemingen opgenomen. Op de FSMA-website kunnen consumenten tevens een algemeen e-mailadres en/of telefoonnummer van hun pensioenfonds terugvinden om hun pensioeninstelling te kunnen bereiken in geval van vragen of klachten. Bovendien moedigde de FSMA de pensioeninstellingen aan hun contactgegevens mee te delen op Mypension.be

Deze initiatieven zijn wellicht de verklaring voor het feit dat het aantal vragen en klachten dat pensioenconsumenten indienden bij de FSMA, in 2021 daalde met 28 procent ten opzichte van 2020.

De meeste meldingen van consumenten hadden in 2021 betrekking op de uitbetaling van het aanvullend pensioen bij pensionering. Consumenten richten zich vooral tot de FSMA om geïnformeerd te worden over de uitbetalingsprocedure en het belastingtarief dat van toepassing is in geval van uitbetaling. Wie zorgt voor de uitbetaling? Welke informatie moet de pensioeninstelling die verantwoordelijk is voor de uitbetaling van het aanvullend pensioen geven en wanneer? Hoe wordt het aanvullend pensioen belast?

In tegenstelling tot de jaren ervoor waren er minder vragen en klachten met betrekking tot het moment waarop het aanvullend pensioen zal worden uitbetaald. Het beginsel dat de uitbetaling van het aanvullend pensioen sinds 2016 in principe gekoppeld is aan het wettelijk rustpensioen lijkt ondertussen ingeburgerd bij de consument. Ook dit kan de daling van het aantal meldingen bij de FSMA verklaren.

De meeste vragen of klachten van consumenten over aanvullende pensioenen komen van werknemers (96 procent). Slechts vier procent van de vragen en klachten slaat op zelfstandigen.

De FSMA biedt niet alleen een luisterend oor aan pensioenconsumenten, maar ook voor professionelen zoals pensioeninstellingen, inrichters, consultants en advocaten is de FSMA een aanspreekpunt. Zij stellen meestal vragen over de interpretatie van de wetgeving en peilen naar het standpunt van de FSMA. In 2021 ontving de FSMA 56 professionele meldingen, ongeveer evenveel als in 2020.

In totaal waren er 317 meldingen van consumenten en professionelen in 2021.


Vragen en klachten hebben een belangrijke signaalfunctie voor het toezicht van de FSMA. Ze helpen de FSMA immers bij het identificeren van relevante controleonderwerpen met betrekking tot de naleving van de regels over de aanvullende pensioenen. Bovendien vormen ze een goede aanwijzing voor de nood tot aanvulling van de informatie op haar website.

Bron : FSMA, februari 2O22

Mots clés

Articles recommandés

Meer dan dubbel zoveel 65-plussers aan het werk in de privé

Bijna één op de vijf zorgbedrijven zet flexi-jobbers in

Helft Belgen wil verloning deels zelf kiezen met cafetariaplan