Hr-dienstengroep Liantis en Monizze, de digitale specialist in maaltijd-, eco-, cadeau-, sport- en cultuurcheques en de koopkrachtpremie, hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Monizze vergemakkelijkt het gebruik van de cheques door ze te digitaliseren en dat sluit naadloos aan bij de visie van Liantis om ondernemers en werkgevers zo veel mogelijk administratie te besparen. “Bovendien merken we uit onze cijfers dat steeds meer ondernemers extralegale voordelen toevoegen aan hun verloningspakket. In de war for talent is dat cruciaal”, klinkt het.
Extralegale voordelen zitten volop in de lift. Uit cijfers van hr-dienstengroep Liantis op basis van een analyse bij meer dan 24.000 werkgevers blijkt dat steeds meer werkgevers ze toekennen. Zo kreeg 59,8% van de bedienden in 2022 maaltijdcheques, 43,8% van hen ecocheques en 4,1% geschenkencheques. In 2018 ging het nog respectievelijk om 47,5%, 36,9% en 2,0%. Bovendien geven de eerste vooruitzichten van 2023 aan dat die percentages alleen maar toenemen.
“Heel wat werkgevers zijn dus op zoek naar een partner die hen ondersteunt bij het uitvlooien wat voor hun verloningsbeleid de beste keuzes zijn. Daarin ondersteunen wij hen vanuit Liantis met raad en daad”, vertelt David Moerman, directeur payroll services bij Liantis. “Voor de effectieve uitgifte van alle uiteenlopende cheques verwezen we in het verleden door naar verschillende partijen. Maar we merkten dat we van klanten steeds meer en meer de vraag kregen naar de beste partner. Een waar ze bovendien zo weinig mogelijk administratieve last van ondervinden. Die partner vonden we uiteindelijk in Monizze.”
Liantis en Monizze sloten daarom een samenwerkingsovereenkomst. Monizze is een Belgische fintech-onderneming die het gebruik van maaltijd-, eco-, cadeau-, sport- en cultuurcheques en de koopkrachtpremie vergemakkelijkt door ze te digitaliseren. Deze vijf extralegale voordelen zijn gegroepeerd in een mobiele applicatie, online platform en Monizze-kaart. Tot hun klanten behoren grote bedrijven zoals Colruyt, KBC, Roularta Media Group, Odoo, Wanty, Alken Maes en meer dan 55.000 kmo’s en zelfstandigen.
“We kozen voor Monizze omdat wij van onze klanten altijd de vraag krijgen om de administratie zo laag mogelijk te houden én zo veel mogelijk digitaal te werken”, aldus Nicolas Van Kerschaver, CIO bij Liantis. “Door dit partnership komen we daaraan tegemoet. Natuurlijk blijven we ook met andere partijen samenwerken als een klant dat wenst want onze klant staat centraal in onze dienstverlening.”
Bij Monizze zijn ze blij met de nieuwe samenwerking. “We delen dezelfde bedrijfscultuur met Liantis: samen willen we ondernemerschap stimuleren. Daarom is het een goede zaak om de krachten te bundelen. Bovendien bieden we ook fiscale voordelen aan op maat van zelfstandige ondernemers zonder personeel. Maar velen onder hen weten nog niet welke mogelijkheden ze op dat vlak hebben. Samen met Liantis willen we dat meer bekendmaken en zo ook ondernemers ondersteunen bij de optimalisatie van hun persoonlijke verloning. Ook onze digitale insteek kan veel werk bij ondernemers en werkgevers wegnemen. Kortom: samen met Liantis kunnen we ondernemers, werkgevers en hun werknemers nóg beter ondersteunen. Zonder administratie, 100% digitaal én dus met ontzettend veel gebruiksgemak en voordelen voor alle partijen”, aldus Jean-Louis Van Houwe oprichter en CEO van Monizze.
Voor Liantis is dit een nieuwe stap in het verder uitbouwen van een digitaal ecosysteem voor ondernemers en werkgevers. “Zo hebben we momenteel partnerships met heel wat jonge fintech-spelers. Want we maken heel wat digitale oplossingen zelf, maar soms is het net goed om die externe input ook in te bouwen in je dienstverlening. Enkel door samen te werken, kunnen we het ondernemerschap in dit land naar een hoger niveau tillen en ondernemers zo goed mogelijk ondersteunen”, besluit Nicolas Van Kerschaver van Liantis.