Card Stop verandert van nummer. Het nieuwe nummer 078 170 170 treedt vandaag in werking. Het oude nummer 070 344 344 zal evenwel de komende jaren nog steeds in gebruik blijven om een vlotte transitie naar het nieuwe nummer te garanderen.
De diensten van Card Stop laten de consument toe om in geval van diefstal, verlies of fraude zijn of haar betaalkaarten telefonisch te laten blokkeren. Het bestaande nummer 070 344 344 is betalend en kost 30 cent per minuut. Het nieuw nummer 078 170 170 is een regulier nummer, zonder bijkomende kost.
De keuze om het alom bekende nummer van Card Stop te veranderen is ingegeven door de wijzigingen in de nieuwe telecomwetgeving. Ook van de extra kosten die voor het bellen naar Card Stop werden aangerekend, wilde de banksector graag af en dit was niet mogelijk met het 070-nummer. Met een 078-nummer kan dit wel.
Een volledig nieuw nummer is een grote stap en dus is er een overgangsperiode voorzien. Het oude nummer 070 344 344 zal de komende jaren nog in gebruik blijven om de transitie naar het nieuwe nummer vlot te laten verlopen.
Het nieuwe nummer zal eveneens 24/7 bereikbaar zijn, in het Nederlands, Frans en Engels, en laat toe om verschillende betaalinstrumenten (debet- en kredietkaarten, lunchpasses, tankkaarten, etc.) uitgegeven door Belgische betaal-, krediet- en financiële instellingen te blokkeren. Ook aan de bereikbaarheid van het nummer verandert er niets: het nummer blijft gemakkelijk te bereiken vanuit het buitenland (+32 78 170 170).
Het nieuwe nummer van Card Stop zal aan het grote publiek worden bekend gemaakt via onder andere een ‘boodschap van algemeen nut’, met de expliciete steun van de FOD Economie. Dat zal gebeuren op tal van kanalen, zowel in het Nederlands als in het Frans. Verschillende radiozenders zullen spots met de aankondiging van het nieuwe nummer uitzenden, samen met de baseline ‘Ander nummer. Zelfde reflex’. Daarnaast zullen vooral sociale media de campagne dragen, alsook de eigen kanalen van Febelfin, de FOD Economie en de banken (ATM’s, website, enz.).
Je neemt telefonisch contact op met de diensten van Card Stop bij diefstal of verlies van je debet- of kredietkaart. Card Stop blokkeert je betaalkaarten.
Ook wanneer je je kaart nog in bezit hebt en je bepaalde verrichtingen op je rekeninguittreksels niet herkent of als je je persoonlijke pin- of responsecode hebt doorgegeven aan een oplichter, bel je naar Card Stop en naar je bank. Sinds vorige maand heeft de website van Card Stop een nieuwe pagina, waar alle contactinformatie per bank terug te vinden is.
Het 070-nummer van Card Stop werd in 1993 door de Belgische banken gelanceerd, als centraal contactpunt voor de blokkering van de verschillende betalingsproducten van banken. Zo’n centraal contactpunt is tot op vandaag nog steeds uniek in Europa. Kaarthouders hoefden slechts één nummer te bellen om al hun betaalkaarten van één of meerdere financiële instellingen te laten blokkeren.
Dat de diensten van Card Stop intussen goed ingeburgerd zijn, blijkt uit de cijfers: in 2021 ontving Card Stop 824.127oproepen. De meeste oproepen werden geregistreerd tijdens de maanden juli en september en gebeuren voornamelijk wanneer klanten hun kaart verliezen (68%), maar ook wanneer ze zijn opgelicht via het internet (25%) of in geval van diefstal (8%) door pickpockets of carjackers.
Bron :