Vorig jaar verdween in België vier miljard euro door onbetaalde facturen. De coronacrisis maakte de situatie alleen maar erger. Socrem ijvert voor empathische en sociaal verantwoorde invorderingen. “Wakker liggen hoeft niet als je er slim mee omgaat.”
In 2019 bleef negen procent van alle uitgeschreven facturen in ons land onbetaald. Dat percentage zal dit jaar wellicht nog veel hoger liggen. De financiële impact van de coronacrisis op de gezinnen, zelfstandigen en bedrijven is immers niet min. In sommige sectoren leidt de situatie al tot cashflow issues bij maar liefst een op de twee ondernemingen.
Betalingsproblemen bij klanten belemmeren bovendien de investeringen. Europese studies wijzen op een groeiende tendens die stilaan zorgwekkend wordt. “
Veel bedrijven en instellingen schakelen bij onbetaalde facturen meteen een advocaat en een deurwaarder in”, zegt Bart Vandesompele.
Hij is algemeen directeur van Socrem, een vzw die streeft naar sociaal en economisch verantwoord creditmanagement. “Vaak vertrekt de keuze voor zo’n gerechtelijk traject vanuit een gewoontereflex of onwetendheid, of vanuit een gebrek aan mensen of valabele IT-systemen. Bovendien geeft onze overheid het slechte voorbeeld: we weten allemaal dat die vrij weinig empathie of flexibiliteit aan de dag legt wanneer er belastingen of sociale bijdragen moeten betaald worden.”
Schulden kwijtschelden is uiteraard geen optie. Wie goederen of diensten leverde, moet daarvoor betaald worden. “Helaas gaan de meeste schuldeisers bij niet-betaling meteen uit van onwil of van een gebrek aan respect voor de leverancier”, stelt Vandesompele. “Terwijl de reden vaak slordigheid is, of simpelweg het niet kúnnen betalen. Dat laatste komt in deze coronatijden helaas almaar vaker voor. Je kan je daar druk in maken, maar dat helpt je als ondernemer geen stap vooruit. Leden van Socrem pleiten dan ook voor meer empathie. Maar wie de betaling moedwillig tegenwerkt uit manifeste onwil, mag voor ons naar de rechtbank.
” Het systeem om via de gerechtelijke weg onbetaalde facturen te innen, dateert letterlijk uit de tijd van Napoleon. “Vandaag bestaat er een veel efficiëntere, respectvolle manier om je facturen betaald te krijgen: de minnelijke invordering”, zegt Bart Vandesompele.
“Overleg en communicatie spelen daarbij een cruciale rol. Je spreekt onderling een afbetalingsplan af, op maat van de klant. Door het bedrag te spreiden over meerdere maanden of zelfs jaren, voorkom je moedeloosheid en demotivatie. De kans op een volledige vereffening van de schuld is ook immens veel groter.
De minnelijke oplossing heeft nog meer voordelen. De kosten zijn veel lager dan die van een gerechtelijk traject (zie voorbeeld), en de klant wordt niet behandeld als een mislukkeling of misdadiger. Hij geniet zelfs continuïteit van de dienstverlening, terwijl die bij een gerechtelijke invordering stopgezet wordt. De minnelijke vereffening is ook een pak eenvoudiger en sneller. Als leverancier hoeft u de afrekening niet tot op het einde af te wachten: de gespreide betaling start meteen.
Laat er alvast uw slaap niet voor. Wie slim is, kiest voor het minnelijk traject.
Roel Van Espen
Bron : Socrem