Sinds 1 juli 2021 vervangt de applicatie OSS of One Stop Shop (éénloketsysteem) de applicatie MOSS (Mini-One Stop Shop) en kan ze worden gebruikt voor de aangifte van alle belastbare verrichtingen onder de nieuwe OSS-regelingen.
OSS kan worden gebruikt door btw-plichtigen die:
De belastbare verrichtingen vallen onder een van de volgende drie OSS-regelingen:
Deze drie regelingen zijn van toepassing op btw-plichtigen, die binnen en buiten de Europese Unie zijn gevestigd en die deze verschillende verrichtingen uitvoeren voor niet-btw-plichtige particuliere klanten in de Europese Unie.
De OSS geeft btw-plichtigen de mogelijkheid om te kiezen voor een vereenvoudigingsregeling om de verschuldigde btw in de verschillende lidstaten van verbruik, in België aan te geven en te betalen. Wanneer btw-plichtigen voor een van de drie OSS-regelingen kiezen, moeten ze zich aan die regeling houden voor alle betrokken lidstaten van verbruik en deze regeling toepassen op alle verrichtingen met consumenten in die lidstaten.
Alle lidstaten van de Europese Unie zullen een vergelijkbaar systeem aanbieden.
Het gebruik van OSS is niet verplicht voor btw-plichtigen
Met OSS kunt u:
U moet de MOSS-aangiften en de correcties van deze aangiften voor diensten die vóór 1 juli 2021 zijn verleend, blijven indienen via de boordtabel van Intervat.
Vanaf het derde kwartaal van 2021 moeten alle aangiften onder de OSS-regelingen worden ingediend via OSS (EU e-commerce), dat bereikbaar is via de Intervat-homepage.
Veranderen de verrichtingen die u moet aangeven niet met de inwerkingtreding van de OSS-regelingen? U hoeft zelf niets te doen. U bent automatisch geregistreerd in OSS.
Moet u in OSS andere verrichtingen aangeven dan die van MOSS? Dan dient u in OSS (EU e-commerce) uw registratiegegevens bij te werken en, indien nodig, zich te registreren in een nieuwe OSS-regeling.
U moet voortaan uw registratiegegevens rechtstreeks aanpassen in OSS (EU e-commerce) en niet langer in MOSS.
Indien u aan de voorwaarden voldoet om van een of meerdere bijzondere OSS-regelingen gebruik te maken, moet u per regeling een registratieaanvraag indienen.
Indien een tussenpersoon handelt in uw naam, zal hij uw registratieaanvraag indienen.
Een tussenpersoon is ‘een in de Gemeenschap gevestigde persoon die door de btw-plichtige, die afstandsverkopen van uit derdelandsgebieden of derde landen ingevoerde goederen verricht, is aangeduid als de persoon die verplicht is tot betaling van de btw en die in naam en voor rekening van de btw-plichtige de in die bijzondere regeling vastgestelde verplichtingen moet naleven’.
De tussenpersoon handelt in naam van een btw-plichtige die in aanmerking wenst te komen voor de invoerregeling.
Hij moet eerst geregistreerd zijn als OSS-tussenpersoon om:
De aanduiding van een tussenpersoon is verplicht voor btw-plichtigen/elektronische interfaces die zich voor de invoerregeling wensen te registreren, maar niet zijn gevestigd op het grondgebied van de Gemeenschap of op het grondgebied van een derde land waarmee de EU een overeenkomst over wederzijdse bijstand heeft gesloten waarvan het toepassingsgebied vergelijkbaar is met Richtlijn 2010/24/EU en Verordening (EU) nr. 904/2010.
De btw-plichtigen, die zijn gevestigd in de Gemeenschap of in een derde land waarmee de EU een dergelijke overeenkomst heeft gesloten, kunnen op aanvraag een tussenpersoon aanduiden.
Om u te registreren en op te treden als OSS-tussenpersoon – Invoerregeling in België, moet de hoofdzetel van uw onderneming in België gevestigd zijn of over een vaste vestiging beschikken indien de hoofdzetel van uw onderneming buiten de EU is gevestigd.
Met het tabblad ’OSS (EU e-commerce)’, dat u terugvindt op de Intervat-homepage, kunt u:
Aan de tussenpersoon zal een zekerheid gevraagd worden tot waarborg van de invordering van alle bedragen die ten laste van de vertegenwoordigde belastingplichtige(n) opeisbaar zouden kunnen worden aan belastingen, geldboeten, nalatigheidsinteresten en kosten.
Het bedrag van deze zekerheid:
In 2021, wordt het bedrag van de zekerheid door de FOD Financiën voorlopig vastgesteld op basis van de ramingen van de tussenpersoon. Ze wordt definitief vastgesteld ten laatste op 30 april 2022.
De zekerheid kan bestaan uit:
van een verzekeringsonderneming, van een bank of een private spaarkas die hun activiteiten in België uitoefenen.
U moet één aangifte indienen per OSS-regeling waarin u bent geregistreerd, voor de verrichtingen die zijn uitgevoerd vanaf 1 juli 2021.
Of u al dan niet verrichtingen hebt uitgevoerd die onder de regeling vallen, u moet de OSS-btw-aangifte indienen vóór het einde van de maand die volgt op het verlopen van het betreffende belastbare tijdperk.
De aangegeven btw moet worden betaald uiterlijk bij het verlopen van de termijn waarbinnen de aangifte moet worden ingediend, dit wil zeggen vóór het einde van de maand die volgt op:
De aangiften worden per kwartaal ingediend. De kwartaalaangifte moet worden ingediend vóór het einde van de maand die volgt op dat kwartaal (april, juli, oktober, januari).
Aangifte en betaling voor het... | Ten laatste in te dienen op/te voldoen tegen... |
1ste kwartaal 2022 | 30.04.2022 |
2de kwartaal 2022 | 31.07.2022 |
3de kwartaal 2022 | 31.10.2022 |
4de kwartaal 2022 | 31.01.2023 |
De aangiften worden maandelijks ingediend. De maandelijkse aangiften moeten worden ingediend vóór het einde van de volgende maand.
Indien een tussenpersoon handelt in uw naam, dient hij uw aangifte in.
Aangifte en betaling voor... | Ten laatste in te dienen op/te voldoen tegen... |
December 2021 | 31.01.2022 |
Januari 2022 | 28.02.2022 |
Februari 2022 | 31.03.2022 |
Maart 2022 | 30.04.2022 |
April 2022 | 31.05.2022 |
Mei 2022 | 30.06.2022 |
Juni 2022 | 31.07.2022 |
Juli 2022 | 31.08.2022 |
Augustus 2022 | 30.09.2022 |
September 2022 | 31.10.2022 |
Oktober 2022 | 30.11.2022 |
November 2022 | 31.12.2022 |
December 2022 | 31.01.2023 |
De niet-Unieregeling gaat over alle diensten die worden verleend aan niet-btw-plichtige personen en die worden uitgevoerd in een lidstaat overeenkomstig de regels over de plaats van een dienst.
De niet-Unieregeling kan alleen gebruikt worden door de niet in de Gemeenschap gevestigde btw-plichtigen, die ervoor kiezen zich in België onder deze regeling te laten registreren.
De Unieregeling gaat over:
Aan de aansprakelijke vertegenwoordiger zal een zekerheid gevraagd worden tot waarborg van de invordering van alle bedragen die ten laste van de vertegenwoordigde belastingplichtige(n) opeisbaar zouden kunnen worden aan belastingen, geldboeten, nalatigheidsinteresten en kosten.
Het bedrag van deze zekerheid:
In 2021, wordt het bedrag van de zekerheid door de FOD Financiën voorlopig vastgesteld op basis van de ramingen van de aansprakelijke vertegenwoordiger. Ze wordt definitief vastgesteld ten laatste op 30 april 2022.
De zekerheid kan bestaan uit:
van een verzekeringsonderneming, van een bank of een private spaarkas die hun activiteiten in België uitoefenen.
Sinds 1 juli 2021 wordt de drempel van 10.000 euro, die op 1 januari 2019 is ingevoerd en waaronder de plaats van telecommunicatiediensten, radio- en televisieomroepdiensten of elektronische diensten (de zogenaamde ‘TBE-diensten’) de lidstaat van de dienstverlener was, uitgebreid tot de intracommunautaire afstandsverkopen.
Bij de berekening van deze drempel wordt er rekening gehouden met de totale waarde van de TBE-diensten en van de intracommunautaire afstandsverkopen van goederen die sinds 1 januari van het lopende kalenderjaar of in de loop van het voorafgaande kalenderjaar zijn verricht.
Uw gebruik van OSS hangt dus af van het feit of u de drempel tegenover het jaarlijkse omzetcijfer al dan niet overschrijdt:
De invoerregeling gaat over afstandsverkopen vanuit een derde land of een derdelandsgebied ingevoerde goederen in zendingen met een waarde van maximaal 150 euro.