Online reclame voor spaarproducten met erg aanlokkelijk rendement? Let op voor oplichters die zich voordoen als banken

Oplichters blijven de identiteit van gekende banken en andere financiële instellingen misbruiken. Zo proberen ze consumenten in de val te lokken. De FSMA waarschuwde sinds 2021 al meerdere keren voor dit fenomeen. Toch blijkt deze oplichtingspraktijk ook vandaag nog slachtoffers te maken.

De formule blijft dezelfde: slachtoffers worden telefonisch of per e-mail gecontacteerd, soms zonder dat ze hierom hebben gevraagd, soms nadat ze hun contactgegevens op een onlineformulier hebben ingevuld. Consumenten vinden die formulieren via sociale media, reclamecampagnes of gesponsorde advertenties.

De fraudeurs stellen de consumenten een spaarformule voor met een hogere interest dan op de markt en met kapitaalwaarborg. Maar het eindresultaat is altijd hetzelfde: de gedupeerden zien hun geld nooit terug.

De fraudeurs misleiden de consumenten door zonder toelating de naam van een gekende bank of financiële instelling te gebruiken.

Meldingen over oplichters

De FSMA ontving namelijk meldingen over oplichters die zich voorstelden als:

  • Axa Banque, via het e-mailadres eindigend op @axa-europe-patrimoine.com;
  • Banque Transatlantique, via e-mailadressen eindigend op @transatlantique-patrimoine.com;
  • Caixabank;
  • Deutsche Bank;
  • ING Bank, via het e-mailadres ing-lu@clients-info.com;
  • Trade Republic Bank, via de website https://web.app-traderepublic.com/ en e-mailadressen eindigend op @contact-republic.com, @gestion-republic.com en @traderepublic-inv.com;
  • Wise Europe, via de website https://acces.wtb-management.com/ en e-mailadressen eindigend op @wtb-privatemanagement.com, @wiseconformite.com en wise@europeeligibilite.com.

Mogelijk misbruiken oplichters ook de naam van andere financiële instellingen.

Oplichters gebruiken deze techniek ook om consumenten andere bankdiensten aan te bieden, vooral kredietaanbiedingen. De oplichting houdt in dat de consument kosten moet betalen die zogezegd verschuldigd zijn om het krediet te kunnen verkrijgen. De FSMA verwijst de consumenten ter zake naar haar waarschuwingen voor frauduleuze kredietaanbiedingen.

Hoe trapt u niet in de val?

  • Wees op uw hoede wanneer u ongevraagd een beleggingsvoorstel ontvangt via sociale media of via telefoon, vooral wanneer men u buitensporige winsten belooft. Als een rendement te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook!
  • Verzeker u er steeds van dat u in contact staat met de legitieme onderneming. Vergelijk de contactgegevens via het vergunningsregister van de FSMA of van de Nationale Bank van België.
  • ​Controleer steeds de gebruikte websites en e-mailadressen.
  • Wees op uw hoede als u wordt gevraagd om geld over te schrijven naar een bankrekening in een land dat geen enkele band heeft met het land waar u woont of waar de zetel van de vennootschap zogezegd is gevestigd.​

    Als u de minste twijfel hebt, aarzel niet om rechtstreeks contact op te nemen met de FSMA via het contactformulier voor consumenten. Aarzel ook niet om de FSMA te verwittigen mocht u in aanraking komen met een verdachte onderneming waarover zij nog geen waarschuwing heeft gepubliceerd.


Mots clés

Articles recommandés

Verdacht telefoontje gekregen? Robocalls zitten weer in de lift

U heeft een E-MAIL gekregen om uw ubo-gegevens bij te werken ? Let op voor phishing

De haven van Antwerpen blijft een belangrijk knooppunt voor de invoer van cocaïne