Oplichters blijven de identiteit van gekende banken en andere financiële instellingen misbruiken. Zo proberen ze consumenten in de val te lokken. De FSMA waarschuwde sinds 2021 al meerdere keren voor dit fenomeen. Toch blijkt deze oplichtingspraktijk ook vandaag nog slachtoffers te maken.
De formule blijft dezelfde: slachtoffers worden telefonisch of per e-mail gecontacteerd, soms zonder dat ze hierom hebben gevraagd, soms nadat ze hun contactgegevens op een onlineformulier hebben ingevuld. Consumenten vinden die formulieren via sociale media, reclamecampagnes of gesponsorde advertenties.
De fraudeurs stellen de consumenten een spaarformule voor met een hogere interest dan op de markt en met kapitaalwaarborg. Maar het eindresultaat is altijd hetzelfde: de gedupeerden zien hun geld nooit terug.
De fraudeurs misleiden de consumenten door zonder toelating de naam van een gekende bank of financiële instelling te gebruiken.
De FSMA ontving namelijk meldingen over oplichters die zich voorstelden als:
Mogelijk misbruiken oplichters ook de naam van andere financiële instellingen.
Oplichters gebruiken deze techniek ook om consumenten andere bankdiensten aan te bieden, vooral kredietaanbiedingen. De oplichting houdt in dat de consument kosten moet betalen die zogezegd verschuldigd zijn om het krediet te kunnen verkrijgen. De FSMA verwijst de consumenten ter zake naar haar waarschuwingen voor frauduleuze kredietaanbiedingen.
Als u de minste twijfel hebt, aarzel niet om rechtstreeks contact op te nemen met de FSMA via het contactformulier voor consumenten. Aarzel ook niet om de FSMA te verwittigen mocht u in aanraking komen met een verdachte onderneming waarover zij nog geen waarschuwing heeft gepubliceerd.