• FR
  • NL
  • EN

Ontdek de nieuwe kentekenplaat uitstapprocedure: DIV neemt de regie vanaf 1 Augustus!

Belangrijke wijziging in verband met de inschrijving van voertuigen: vanaf 1 augustus 2025 hoeft u niet langer naar een bpost-loket om uw plaat te laten schrappen, maar moet u die rechtstreeks opsturen of afgeven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV).

U kunt de kentekenplaat dus niet meer bij bpost laten schrappen, maar moet hem rechtstreeks naar de DIV sturen. Hoe? We leggen het u uit!

Schrapping van de kentekenplaat: 2 opties

Vanaf 1 augustus 2025 kunt u kiezen tussen twee manieren om uw te schrappen kentekenplaat naar de DIV te sturen:

  1. Verzending per post (omslag of pakket)

    De burger verstuurt zijn kentekenplaat (= de officiële plaat met het DIV-logo, dus de "achterste" plaat) per post, in een omslag of pakket.

    De verzending in een omslag is goedkoper. Informatie over het aantal postzegels kunt u terugvinden op de website van bpost. Afhankelijk van het formaat van de plaat, kan de grootte van de omslag variëren.

    Om de kosten van het verzenden van een pakket te vermijden, is het mogelijk – indien nodig – de nummerplaat dubbel te plooien zodat ze in een A4-omslag past. Je mag ze vooral niet in stukken snijden!

    Verzendadres: DIV – 1212 Brussel / Bruxelles

    De schrappingsdatum is de datum waarop de omslag of het pakket door de DIV wordt geopend: als een plaat vóór het einde van de maand moet worden geschrapt, moet ze ten laatste 4 kalenderdagen voor het einde van de maand verzonden worden.

    Opgelet: Kentekenplaten moeten correct worden verpakt en voldoende gefrankeerd. Zoniet, worden ze niet door de post aan de DIV bezorgd, met alle negatieve gevolgen die dat voor de burger met zich meebrengt.

  2. Afgifte bij de FOD Mobiliteit en Vervoer, Vooruitgangstraat 56 – 1210 Brussel

    De burger deponeert zijn onverpakte kentekenplaat in een van de twee inzamelboxen. Die staan in de inkomhal van de FOD, en aan het loket van de DIV in Brussel.

    De inzamelbox in de inkomhal is toegankelijk van maandag tot vrijdag, van 8u30 tot 18u.

    De box aan het loket is toegankelijk tijdens de openingsuren (zie website van de FOD).

    De datum van schrapping is de datum waarop de plaat werd gedeponeerd.

    Opgelet: Het is om veiligheidsredenen niet toegestaan om platen voor schrapping af te geven in één van de DIV-antennes. Platen die daar toch worden gedeponeerd, zullen niet worden verwerkt.

Waarom uw huidige plaat behouden in plaats van ze te laten schrappen?

De meest voordelige, snelste en milieuvriendelijkste oplossing!

De wet voorziet dat een burger die van voertuig verandert, een termijn van vier maanden heeft om zijn nieuwe voertuig van dezelfde categorie opnieuw in te schrijven onder zijn bestaande kentekenplaat.

Deze optie, die nog te weinig wordt gebruikt, is de interessantste, omdat ze de meeste voordelen biedt: tijd en geld besparen en bijdragen aan het milieu.

Het gaat om:

  • Besparing van ongeveer 30 €: een nieuw kentekenbewijs kost 26 €, terwijl een nieuwe plaat 30 € kost (+4 €); geen reproductiekost voor de voorplaat (minstens 20 €); geen verzendkosten voor de schrapping (omslag/pakket + postzegels = min. 6 €);
  • Tijdswinst: de burger moet enkel zijn verzekeraar contacteren om zijn nieuwe voertuig in te schrijven. Geen postzegels kopen, geen omslagen of pakketten, geen verplaatsingen naar de FOD Mobiliteit en Vervoer;
  • Goed voor het milieu: minder verplaatsingen met de wagen, minder invoer van aluminium (die steeds duurder wordt), en minder afval om te verwerken.

Mots clés

Articles recommandés

Economische vooruitzichten 2025-2030 voor België: naar een overheidstekort van 5.5% in 2030 ?

Verviervoudiging van ouderschapsverlof op twintig jaar tijd

Slechts één jaar om de Europese loontransparantierichtlijn te realiseren !