Ter gelegenheid van de Week van de Mobiliteit 2024 stelt het secretariaat van de CRB een speciaal dossier voor waarin het thema van de integratie van het openbaar vervoer wordt uitgediept.
Een modal shift ten voordele van duurzame vervoersmodi (waaronder het openbaar vervoer) staat al geruime tijd voorop in het mobiliteitsbeleid van de overheden op de verschillende bevoegdheidsniveaus. Dat het modale aandeel van het openbaar vervoer ongeveer gelijk blijft ondanks goede intenties en talloze initiatieven/maatregelen, houdt onder andere verband met de versnippering van het openbaarvervoeraanbod.
Die is niet bevorderlijk voor de attractiviteit en het gebruik van het openbaar vervoer en ligt mede aan de basis van het advies van 16 juli 2024 via hetwelk de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) oproepen om werk te maken van de totstandbrenging van een geïntegreerd openbaarvervoersysteem in België.
Een geïntegreerd openbaarvervoersysteem is een samenhangend systeem waarbij met een enkel vervoerbewijs vlot en naadloos kan worden geschakeld tussen meerdere openbaarvervoermodi en gebruik kan worden gemaakt van het aanbod van meerdere operatoren zonder zich te moeten afvragen welke operator welk vervoermiddel uitbaat.
Dat de vooruitgang op het vlak van integratie van het openbaar vervoer in ons land beperkt blijft en maar langzaam geboekt wordt, roept een reeks vragen op:
> Vooruitgang en obstakels op de weg naar een geïntegreerd openbaarvervoersysteem
> De capaciteit van de spoorinfrastructuur versus de ambities voor een modal shift naar het spoor
> Uitgelicht: het Zwitsers voorbeeld van een geïntegreerd openbaarvervoersysteem
> Dialoog tussen de openbaarvervoeroperatoren en de federale en gewestelijke adviesraden