Hoewel de zon vandaag schijnt, zullen veel werknemers begin deze week hun normale werkzaamheden niet kunnen verrichten vanwege het slechte weer dat bepaalde regio's van het land de afgelopen dagen heeft getroffen. De regels voor het aangeven en bezoldigen van afwezigheidsdagen verschillen naargelang de reden waarom de werknemer niet kan werken. Welke zijn die regels? Catherine Legardien, Legal Expert bij Partena Professional, legt ons alles uit.
Sommige werknemers zullen hun werk niet kunnen uitvoeren omdat bijvoorbeeld hun werkplek overstroomd of beschadigd is, de werf ontoegankelijk is, enz.
Volgens de instructies van de RVA kan een werknemer die zijn werk niet kan verrichten wegens slecht weer tijdelijk werkloos worden gesteld. Het gaat om tijdelijke werkloosheid ‘slecht weer’ voor arbeiders en tijdelijke werkloosheid wegens overmacht voor bedienden. Daarvoor moet echter aan volgende voorwaarden worden voldaan:
· De uitvoering van het werk is totaal onmogelijk. Aan deze voorwaarde is bijvoorbeeld niet voldaan als de werknemer kan telewerken;
· Alternatief werk is niet mogelijk (bv. opruimen of schoonmaken);
· De werknemer heeft voor die dag(en) nog geen vakantie of inhaalrust opgenomen;
· De werknemer heeft geen recht op het gewaarborgd dagloon op basis van artikel 27 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten (hij mag bijvoorbeeld niet reeds aan zijn dagtaak zijn begonnen of reeds op het werk zijn aangekomen).”
“Een werknemer (arbeider of bediende) die zijn werkplek niet kan bereiken (bijvoorbeeld omdat het treinverkeer stil ligt of de straten onbegaanbaar zijn), kan een tijdelijkewerkloosheidsuitkering wegens overmacht genieten, op voorwaarde dat, volgens de instructies van de RVA, aan de volgende voorwaarden is voldaan
· De uitvoering van het werk is totaal onmogelijk. Aan deze voorwaarde is bijvoorbeeld niet voldaan als de werknemer kan telewerken;
· De werknemer heeft voor die dag(en) nog geen vakantie of inhaalrust opgenomen;
· De werknemer heeft geen recht op het gewaarborgd dagloon op basis van artikel 27 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten (hij mag dus nog niet onderweg naar zijn werkplek zijn).
· De werknemer kan zijn werkplek op geen enkele andere manier bereiken (bv. eigen vervoer, alternatief vervoermiddel, enz.).”
“Indien een werknemer niet kan werken omdat er schade is aan zijn woning als gevolg van het slechte weer, kan hij aanspraak maken op dagen verlof wegens dringende reden. Deze dagen (maximaal 10 per jaar) worden niet door de werkgever betaald, tenzij anders is overeengekomen. Hij kan ook, in overleg met zijn werkgever, vakantiedagen of inhaalrustdagen opnemen,” besluit Catherine Legardien, Legal Expert bij Partena Professional.
Bron: Partena Professional